måndag 1 juni 2009

Återinför Annandag Pingst!!! NU! - och en snok på rymmen /Bästa Tänk om

Vem stal annandag pingst? Det var rätt helg i rätt tid!

Folk gifter sig, människorna anar sommaren, det behövs en vila efter vårens jäkt och stress. Då går nån jäkel och byter ut den mot nationaldagen! Hur dum får man vara?

Nå det blev en lördag och en söndag ändå. Det skulle det ha blivit även utan pingsten. Och det blev segling!

Jättefina turer med masten som jag änligen hunnit trimma som jag vill. Seglade om de flesta med vårt lystal, ja även större båtar. Utan Genuafocken!!! (den har en egenhet att vilja fastna i masten när vi slår, en liten fru får jobba hårt ändå som gast på min skuta).

Nå vad upplevde vi då? Jo, massor. Vi såg vågor, vitkindade häckande gäss (borde de inte häcka på tundran och på Grönland?) och lustigast av allt: En snok som kom simmande över havet ut mot de yttersta skären där den slingrade sig upp på en jättebrand klippa!!!

Man undrar hur de gör, djuren? Här låg vi vid Rävholmen.

Frågade Smilla Katt vid hemkomsten. Hon var hungrig, husse och matte hade ju varit till haffs.

Mjau, säger Smilla, var e maten? Jag äter snokar, jag.
Lisadottern som klipper film hade gjort en stiliserad teckning som härmed publiceras. Katten på bilden heter Jula och framlever sina dagar som råttfångare i Nairobi.

Men vi saknar annandag pingst. Vi gifte oss i pingst som så många andra, hänryckningen fortsätter fast nu en dag kortare. Vad då svenska flaggans dag?

Norrmännnen har sin frihet i gott minne, och finnarna med, men vi har bättre behov av pingsten. En dag för folkhälsan! En dag att utnyttja det fina vädret och samla kraft inför semestern i snålblåst och halvregn.

Vem är den skyldige? Jag vill inte ha nån nationaldag. Jag vill ha flera dagars ledigt när vädret är som bäst. Jag vill återinföra annandag pingst, och jag vill dessutom sänka pensionsåldern så att unga kan få jobb!!! / Bästa Tänk om

7 kommentarer:

  1. Kan bara hålla med om att återinför annandag pingst, och sänk pensionsåldern så att unga får jobb!

    Masten ja, funkade det med att trimma fram den?

    Mer fart i båten åt Uno!

    SvaraRadera
  2. Funkade bra, drog om en Ohlsson som jag brukar bli efter. Samma båt, en gammal gubbe som jag och hans dotter, de brukar alltid slå oss, men i går slagtävlade vi, och jag vann!!! Fast först hade jag dragit om dem på slören. Bra tips med masten, ska nog puffa fram den en bot dessutom! Uno i sängsnickeriet.

    SvaraRadera
  3. Ja du, tänk vad futtiga 2cm kan göra gott i bland! ;-)

    SvaraRadera
  4. Lite underligt med vår nationaldag... Det är ju "fult" att vara svensk nationalist. Det är bara okej när norrmän och amerikaner är patrioter...

    Jag behöver ingen nationaldag för jag vet ändå vem jag är...
    Västgöte, svensk, nordbo, europé, norrahalvklotlänning och när rymden anfaller så blir jag till 100 % världsmedborgare!

    Bra pension till gamlingarna och in med ungdomarna... men det handlar om pengar och människosyn...

    Leo Beata

    SvaraRadera
  5. Leo - helt rätt, så gör det. Uno

    SvaraRadera
  6. Här kan man konstatera att det gömmer sig en redig karl till seglare.
    Själv är jag inte så pjåkig heller efter att seglat 24-timmarstävling i Sthlms skärgård 20 gånger. Första åren i en Marieholmare o senaste 10 åren i en Linjett 32, tillsammans med 3 gamla polare. Jag undrar om inte brormin behöver lite hjälp på traven, om han nu kommer till skott.

    SvaraRadera
  7. Jo du Uno, efter en spark i baken av storebror så blev jag då äntligen "på egen köl"...

    SvaraRadera