fredag 19 juni 2009

Sommar, midsommar och litet om partiell ensamhet / Bästa Tänk om

Det fina med ensamheten är ensamheten. Det dåliga är också ensamheten. Men ska mångsamhetens positiva sidor uppskattas till fullo måste den nog få mätas mot ensamhet.

Jag har nu levt ensam en halv liten vecka. Underbart tråkigt och härligt långsamt. Jag lägger mig när jag vill, stiger upp när jag får lust, även om klockan är fyra. Vem bryr sig?

Vill bara påminna om att det är några dagar kvar till det riktiga Midsommar, Johannisnatten, som infaller mellan den 23 och 24:e. Då kommer en liten fru hem och jag kan äntligen bli två igen.

Ut blommar det och regnet står i backen, Smilla är på språng men min livskamrat sitter i Barcenlona och svettas eller vad man nu gör i Barcelona. Har aldrig varit där.

Men jag har varit i Eskilstuna, litet Spanien det med. Sista fina kvällen före regnet var den stan från Järnvägsstationen ända till ån full med folk. Hela natten nästan, det hördes i alla fall så.
Undrar om Barcelonaborna är lika förtjusta i sommaren som svenskar...

Nå, hemma igen mötte mig Göteborg på ett strålande väder. Stan var knökafull med folk. Solen sken och den ständiga vinden låg på rejält i gathörnen. Tur att jag inte skulle till bolaget, för utanför stod hundra meter långa köer. Tror nog att sillförsäljarna hade det något lättare.

Såg tråkiga Italien i går. Egypten visste hur tråkiga de är (hor orkar Zlatan spela i den ligan?), och bestämde sig för att spela ännu tråkigare. Då vann Egypten. Men... egypterna är inte de nollor vi tror. Afrikanska mästare, faktiskt, och det spelas mycket bra fotboll på den kontinenten.

Oj, nu glimmade allt solen till mellan molnen. Smilla gick ut. Tyder på bättre väder, hon är bättre på att spå väder än TV.

Ska ut på tidig morronpromenad idag. Tänka över livet och hur det ska levas framgent. En midsommar utan sprit är bara nyttig, fast kanske tråkig. Vad vet jag, denna är den första på många år. Men det blir fest ändå. Sverige spelar mot Italien i kväll, hoppas dom lärt sig av Egypterna! / Bästa Tänk om

4 kommentarer:

  1. Du ska ha en bra helg Uno, en vit helg kan kanske till och med vara om inte nyttig så... Ja whatever! ;-)

    Jag bryr mig inte om att fria i år, är bara så otålig och vill att det ska bli måndag så fort som möjligt, så jag får hem min dam till hemmavattnet.

    Ha ré!

    SvaraRadera
  2. ...ha en skön och go Midsommar!

    SvaraRadera
  3. Badaren, fattar det. Har faktiskt lagt mig i sängen igen, läst tidningen från första till sista sidan, sms-at med lilla frun som har det varmt och skönt, badar och solar. Räddat Smilla Katt som hade fastnat med benet i halsbandet!!! Och bloggat litet. Skulle måla idag, men vädret verkar lurigt. Ska blir bra på måndag, så på med mast och segla hem!!! En dam utan pinne funkar inte. Må väl i midsommar (som egentligen infaller på måndag) och ta det lugnt med whiskypinnarna. Uno i vithetens klarhet...

    SvaraRadera
  4. Thomas, det ska jag. Läste i AB att man ska ha sju ställningar i stället för sju blommor. Hur kan dom missa grejen så jävla fel. Den som lägger sju blommar har ingen karl att knulla med, och dom som har lägger inga blommor under kudden. Journalister är inte så kloka som förr!!! Bra novell som sagt. Uno

    SvaraRadera