tisdag 16 juni 2009

Blommor i midsommar / Bästa Tänk om

Kvanne - god att äta, kan friteras eller ätas rakt av
Är litet less på politiken fast skolbibliotek nämns i Björklunds skolproposition. Vill hellre visa blommor. Årstiden kilar snabbt förbi, och det gäller att uppfatta och uppskatta naturens ständiga rörelse.

Jodå, de är igång tidigt och blommar så länge sommaren håller sig kvar. Vissa härliga blommor ger sig aldrig, sprider sig fort och blir så glada över att beskådas. Viola tricolor är latinska namnet, tre färger mao. Finns överallt i skärgården, en lisa för själen och en färg för klippan.

Midsommar utan tuvdun är ingen midsommar. Plötsligt lyser myrar och våtmarker och små vattenrika kärr av tuvdunets vita frön.


Och rosen. Denna ros som vi trodde avbruten vid installationen av nytt värmesystem blommar igen. Tror den heter Astrid Lindgren tom. En bokros, en litterär vision, en blomma vars doft hänför och utseende lockar till tankar om ett ännu bättre liv.

Aster tripodium, strandaster, finns vid salta stränder, både i Östersjön och här i väst. Med fötterna i skvalpvattnet och blommorna mot solen visar de att livet är anpassligt, att man kan vara aster även med foten i havet.

Rhododenron. En buske som kräver sur jord, men blommar desto frikostigare. Kommer från Himalaya. I år har den blommat ovanligt länge. Kylan har förlängt tiden och humlorna festar varje dag på nektaren. Därför har jag nu tre humlebon i mina uthus mot normalt ett. Jo, ett getingbo är också hittat, ska ta itu med det när modet tillåter.

Här är vår bröllopsros. Den planterades när vi gift oss. Växer som en vansinnig, spretar men lever ändå bättre än bra. Precis som vi. Sommaren är faktiskt här, faktiskt... / Bästa Tänk om

5 kommentarer:

  1. Jo du Uno, det gäller att passa på att leva opp, för sommaren är ju - som han gaphalsen sjöng - kort!

    Dessutom så irriterar det mig att det ibl. känns som om, det mesta regnar bort!

    Ha ré.

    SvaraRadera
  2. Hur blev det med flytetyget då? Tvätten kom faktiskt in och fotbollen kollades. Italien impade på mig. Uno

    SvaraRadera
  3. Flytetygs mannen och jag kom överren på ett sansat sätt.

    Finns en del att göra på trädetaljerna, i övrigt var hon vad man kan vänta av en trettioårig dam.

    Nu ska bara båten läggas i, mastas på och seglas hem, vilket inte bör ta allt för lång tid. (man ser bron utan kikare från hamnen)

    Själv hann jag inte se så mycket av fotbollen igår tyvärr, men det kommer ju fler matcher framöver.

    SvaraRadera
  4. I kväll är det ju sverige. Ju och jaha, eller javisst. Vet inte vad jag ska skriva såhär innan jag sett dem. Nåt blir det väl så småningom. Nu ska jag samla dokument igen, snart tid för intervju i Eskilstuna. Nervös, javisst! Uno

    SvaraRadera
  5. Tänk dig en spark i baken, det är så jag hade gjort om jag hade haft möjlighet! :-)

    SvaraRadera