måndag 27 april 2009

Musiki från Afrika / Bästa Tänk om

I morron kämmer nästa resenär. Min flitiga Lisa från Kenya. Hon har dessutom besett det vackra Mombasa vid Indiska oceanen och snorklat runt.

Mest har hon videofilmat. Tanken är att hitta de duktiga konstnärerna bland Kenyas fattiga unga. Många finns det. Jag har tidigare presenterat Sauti Sol på denna blogg. Ett samarbete mellan svenska och holländska biståndssatsningar.
Kolla här! (klicka på länken!!!)
It says all!!! Begreppet
Channel Icon
Imekubaliwa betyder att det är kollat, dvs, en kvalitetstämpel. Tyvärr har vår svenska kulturutredning inte ens vågat närma sig begreppet kvalitet om kultur.
Eva Schwartz och kulturmininistern eller vad hon ska kallas.
I stället svävar utredningen på målet.. Skumt tycker jag och många med mig. Kultur är väl per definition kvalitet, eller?
Bästa tänk om som kan tänkas.

2 kommentarer:

  1. Tycker ditt engagemang för Afrika i stort är underbart. Den jättestora nästan bortglömda kontineneten...i alla fall befolkningens lidanden är bortglömda.
    Klart det finns konstnärer där också! Det måste ju vimla va dem.
    Har en kompis som startade en musikstudio i Uganda för ca 25 år sedan. Han är kvar där än...Han ger unga fattiga en chans att nå ut med sin musik.

    Kao

    SvaraRadera
  2. Hej Kao - jag brinner, det är sant. Men det är värre för afrika som kontinent, den enda där fattigdomen kvarstår. Vaddå influensa när massor dör av hjärnhinneinflammation, svält och malaria? Men jag och alla kunde göra mer. Uno

    SvaraRadera