måndag 6 april 2009

Gråmorron, grånyheter men det bryr sig koltrasten inte om / Bäst Tänk om

Liten fru framför liten dröm...
Redan vid fyratiden var han igång. Vår privata lilla koltrast med snyggaste trastdrillen, som en vissling ungefär, väckte klockan fyra. Normalt är det jobbigt att vakna för tidigt, men till naturens musik funkar det faktiskt. Han väckte också tre rödhakar, en gärdsmyg samt en vilsen kråka.

Som en vilsen kråka, dessutom rejält skadeskjuten är socialdemokratin. I stället för att forsa segervisst fram emot nästa val har de ställt sig själva i ett hörn av misstro och velighet.

Jag vet att jag lovat sluta gnälla, men visst är det fan att samma misstag alltid upprepas på samma eländiga sätt. Jag gnäller över att de ger Moderaterna och de sk. Aliens gratis frispel. Jag gnäller över dem som tvingas från hus och hem. Jag gnäller för de fattiga som hade ett litet hopp på nästa val.

Sossarna har svikit ett helt folk!!! Jag har varnat länge, men ingen sosse läser väl vad jag skriver. Mona var helt fel redan från början. Nu är också Wanja helt fel. LO har varit fel länge nu - fuck facket, som jag plägade skriva. Sån skit. Nu har moderaterna 35,5% av rösterna. Det är otroligt, dom har ju inte gjort nånting alls utom att ta från fattiga och ge till rika - moderaterna - högern - har alltid gjort just det. Men nu kallar de sin politik för arbetarpolitik.

När Aliens tar arbetarnas röster beror det bara på en urkass socialdemokrati som inte ens vågar vara sossar. Om Wanja avgår ska också Mona avgå. Jag har inget emot kvinnor, tvärtom, men var finns de politiskt duktiga kvinnorna? Jag saknar Gudrun Schyman!!! Jag saknar Göteborg i den nationella politiken.

Nä, den nya dagen är ny. Här ska fixas. Vågar jag säga att jag blev väldigt förtjust i en liten sommarstuga i skärgården igår.

Men ska vi ha råd? 50 kvadrat kan vi leva på. Vi kan sälja huset och bo i en etta i stan. Vi grunnar på det - drömmer fortfarande om en liten skrivarstuga med utsikt över världens vackraste skärgård. / Bästa Tänk om

5 kommentarer:

  1. Hej
    Visst är det trevligt att vakna till fågelsång. Men Talgoxens skarpa "klockradio"-signaler är ett gränsfall.
    Senaste gästen vid fågelbordet var en Bergfink som dök upp igår. Det är väl ingen flyttfågel? men jag ser dom bara på våren.
    Nej nu får det vara slut med självmål för oppositionen!
    i-)

    SvaraRadera
  2. Det som händer nu visar bara hur lätt det är att få oss att gå... dit vi egentligen inte vill!

    Genom att misskreditera, misstänkliggöra och presentera vinklade "sanningar" i borgerligt styrda och vinstdrivande medier med ord som "fuskare", "förtjäna", "alla ska..." så hjärntvättas vi.

    Vi luras att se världen ur kapitalisternas och rikingarnas perspektiv... där allting ska förtjänas - genom arv, arbete eller tur...

    Den som inte orkar med, saknar reella förutsättningar i konkurrensen får skylla sig själv eller sitt taskiga öde... Shit happens!

    OCH VI GÅR PÅ DET!

    ps. det är svårt att sluta gnälla ;)

    SvaraRadera
  3. Gurra - det är en flyttfågel!!! Jaba, men flyttar inte långt. Drar till Norrland så fort det går. Talgoxens sång är däremot ett mysterium. Här finns tre sorters sång. Ettan sjunger bara Tjing, tjing, tjing. Tvåan sjunger tjitjing tjitjing, tjitjing, Trean - ursprunget - sjunger tji-tjit tjing. Dvs de anpassar sig genetiskt fort. Eller lär sig. Det normala lätet är dididiiit. Den nyast varianten i städer är kort sagt: Tjing! Någon har sagt att beror på trafikljuden som gjort dubbeltingandet meningslöst. Här har vi tre varianter. Kul och möjligen oroväckande. Koltrasten däremot blir bättre och roligare ju äldre den är. Samma gäller vissa andra sångfåglar som rödhakarna. Kram från Uno

    SvaraRadera