måndag 27 april 2009

Betyg för lärare och dålig fotboll - med Smilla Katt och Musiki Zimbabwe!!/ Bästa Tänk om

Härligt väder. Uppe med tuppen idag. Ingen tupp, bara min envetna svarthätta var vaken. Samt en och annan koltrast på hemväg från festen, vad det verkade. Släppte just in Smilla Katt efter hennes nattliga övningar.

Koltrast i tidig gryning. Festprisse!
Satt uppe sent i går. Korrekturläste en liten frus remisskrivning om Kulturutredningen. Bra skrivet av lilla frun, men konstig utredning.

Innan dess satt jag vid TV´n. Det var fotboll. Inter mot Napoli. Jag trodde att Inter var ett bra lag. Men inget lag växer till himlen, och Inter var så blekt att Örgryte blev riktigt färgrikt i jämförelse.
..jaha, där är bollen, nä, orkar inte...
Zlatan fanns på plan, men det var allt. Han gjorde vad han kunde för att undvika bollkontakt. Lika kul som det är att spela med en pigg Zlatan måste det vara ett helsicke att ha en slöfockZlatan som medspelare. Han hade glömt hur man springer.
Napoli vann, de ville nämligen vinna. Så är det ofta i livet - man måste vilja. Annars går det inte oavsett vilka förutsättningar man har.

Oj, jag skulle ju skriva om lärare!!! Eleverna vill kunna bedöma sina lärare, men där blir det stopp. Lärarna vill gärna ge betyg, men inte ta emot.


...Ich bin ein Schweder! Natürlich!
Vem, Achtung Björklund, kan bedöma lärare bättre än eleverna?
Möjligen föräldrarna. Som det nu är bedöms lärare nästan enbart via Skolverket. Och betygen från lärarhögskolorna. Men inte av dem de jobbar med.
Materialet - eleverna - som de ska utforma till dugliga samhällsmedborgare ska smidas men hålla käft. Som vilken produkt som helst. Som om vore de bilar (bilar bedömer inte heller sina skapare, bilarbetarna!).

Well, som engelsmannen säger. Det är influensa i Mexico.
Det är kul att svenska damlandslaget slog Brasilien trots Marta. Det är minsann intressant att Mona Sahlin tappat hela försprånget emot Aliens amatörregim. Det kommer ett förstamajtal på fredag, och jag skulle inte bli förvånad om Sahlin och Wanja gör ännu fler självmål då. Tråkigt för svenska folket.
... det gäller att hålla sig väl med överheten...
Carl Bildt ska till Ceylon läser jag. Är det inte i sista minuten? När åker han till Eritrea och får Dawitt Isaaks frigiven? Ingen har som Bildt gett begreppet Besserwisser ett ansikte. Men modig kan ingen kalla honom.
...hmm, jo, jag vet allt, men inte allt jag vet... Hmmm
Ännu en gång varnar Sorgen Borgen om krisen. Den är inte över. Här ska folk inte komma och kräva betalning, här gäller att stå med mössan i hand och ta vad man får.
Jag använder aldrig mössa!
... en man som vet att göra sorgen till en mässa...
Carpe diem, fånga dagen! Det är dags nu. Fåglarna sjunger som vansinniga
katter har kollen...
men Smilla Katt har kollen på livet. Just nu har hon lagt sig på nya vita soffan och sover bort nattens jaktturer på möss och annat - läs fåglar. Nu ska vi lyssna på sväng!!! Yvonne Chaka Chaka! Ndebelemusik som bäst! / Bästa Tänk om

2 kommentarer:

  1. Hej
    Jag hade turen att slå Tv:n lagom för att se andra halvleken av Sverige-Brasilien. Jag tror aldrig att jag har sett svenska laget så bra!
    ----------
    Nej nu måste det bli lite drag under galoscherna som Ian o Bert sa.Var är du Mona?
    i-)

    SvaraRadera
  2. Vem, Mona? Har inte sett till henne på länge utom i negativa sammanhang. Tyvärr. Idag handlade det om ful bild i SD. Hade inte frväntat mig annat. Och en artikel i GP om att bara 29% har förtroende för henne. Ganska jävligt för den som företräder svensk arbetarrörelse. Nu har jag gnällt på henne i nästan tre år, hoppats ändå men aldrig trott. Det är något med hennes person, inte bara dialekten, som gör att hon inte känns trovärdig.
    Värre är det med Wanja, som ju kändes trygg, men efter att ha lyssnat på henne i lördagens P1 blev jag knäckt. Mer slingrig har endast Schlingerbulten kännts. Nu undrar jag konspiratoriskt: Har de en uppgift? Har någon betalat dem för att sänka svensk arbetarrörelse? Man kan nästan tro det. Bättre argument än de som sossarna och vänstern har för att vinna ett val just nu finns inte. Underligt. Uno i Halvottan

    SvaraRadera