torsdag 2 april 2009

Göteborg, en småstad med småstadslösningar / Bästa Tänk om

Fast först vill jag säga att jag ljög igår. Det finns inget Sverige AB, och regeringen ska inte säljas. Det är inte lönsamt. Men frågan är om inte Volvo borde sälja sin styrelse och sina chefer. I går var det stämma! Inte vilken stämma som helst. Företaget hade gått dåligt, massor av anställda har fått sparken. Men cheferna ville ha bonus ändå. De gör bättre jobb då, menade Finn Johnsson. Bättre jobb?
I vart fall har de inte gjort ett bra jobb tidigare. Reportern frågade käckt vilka chefer som skulle göra ett bättre jobb? Svaret blev att frågan var fel ställd! Jag som trodde att direktörer var tråkiga. Jag har inte frågade dem som blivit av med sina jobb, de kanske inte skrattar lika högt som jag.

Sen var det kulturen i Göteborg. Kulturchefen Björn Sandmark, fd gymnasiechef i Mölndal, har tillsatt sin gamle kompis den avgående kulturchefen i Mölndal att ta över jobbet som museichef för stadsmuséet. Rygg kliar rygg, känns det som. Mitt råd till alla som vill ha en hög tjänst i Göteborg: Satsa på Mölndal, det lönar sig! Det där med relevant utbildning kan ni glömma.

Men barnsligheterna är inte slut med det. Polisstationen i Frölunda, ett område med mer 103 000 invånare, ska stängas. Närmaste station blir....Just det Mölndal! I Västra Göteborg med skärgård och problemområden, inte minst i Tynnered blir utan polis. Ska jag tvinags flytta nu? Jag brukar inte höja poliser till skyarna, men Frölundapolisen har faktiskt löst fallet med frugans försvunna Golf. Det hade aldrig polisen i Mölndal gjort, det blir för långt att åka.
Alltså, denna morgon blev Göteborgsk. Tre skratt redan på lokalsidorna. Nu ska jag ta mig an riksnyheterna, hoppas jag inte garvar ihjäl mig. /Bästa Tänk om

6 kommentarer:

  1. Hörde också Volvochefen... aktieägarna måste ha utdelning på sitt kapital så därför var det rimligt med en utdelning på två kronor... "för utan kapitalinsatser blir det ingen verksamhet" sa han... det han däremot inte nämnde var hur man bygger bilar utan bilbyggare... men det går tydligen!
    Dessa girigbukar måste stoppas när dom ogenerat stjäl våra pengar!

    SvaraRadera
  2. Hej
    Ok det är alltså Mölndal som gäller.Den nyaste,nyliberalismen är ganska intressant.Lämna marknaden ifred när allt pekar uppåt och låt staten skjuta till pengar när det blir sämre tider.Då finns det alltid pengar att dela ut.
    tills det blir tomt i finansminister Dysterkvists kassakista.
    i-)

    SvaraRadera
  3. Leo - håller med. Nu mutade dom aktieägarna med två spänn per aktie för att få optionerna. Girighet börjar få många ansikten ju mer krisen slår. Ett heter Finn Johnsson. Hoppas de avskedade ockuperar hela fabriken! I Frankrike hade de gjort så. Uno

    SvaraRadera
  4. Gunnar - Precis. Fast de nya pengarna går bara till de få som gjort bort sig. I USA har staten ändå anständiheten att förbjuda bonus! I USA, dessutom! Må väl och deckra dig väl i solstolen din! Uno

    SvaraRadera
  5. Allsvenskan i startgroparna; jag säger bara; HEJA BLÅVITT!!!

    SvaraRadera
  6. Hej Gais, menar jag. Makrillarna går alltid te här i väst! Kram

    SvaraRadera