onsdag 15 april 2009

Ingen vår utan budget, men är det vår budget? / Bästa Tänk om

Så var det dags igen. Vårbudgeten. Fast inte vår budget. Bara andras pengar. I morse var juicen slut. Kaffet sinar. Men jag bakar bröd i alla fall. Tänk om jag skulle starta ett bageri...
Inga apparater står stand-by längre. Datorn stängs noga av varje kväll, liksom TV-n.

Fast i går var det fotboll. Inte vilken match som helst, utan Liverpool mot Chelsea. Full fart. Åtta mål!!! 4-4 blev det. Snacka om offensiv fotboll! Snacka om defensiv budget.

Hos regeringen gäller försvaret av de rikas pengar. Backarna backar, målvakten Sorgen Borgen ger så litet han bara kan. Reinfeldt på mittfältet spelar hellre bakåt är framåt. Toppforwarden Achtung Björklund gör tomma bicykletas utan boll, stiftar lagar om att stänga av ungar från skolan. Antagligen blir det billigare med färre ungar.

Mittfältet är osynligt. Högerbreddaren Bäver står still. Västerbreddaren Hägglund sitter still. Littorin håller munnen på sin backplats och Billströmmingen tar inte ett enda offensivt initiativ.
Husmasken Pehrsson försöker ändå. Med en dragning med sänkta pensioner försker hon skapa en korridor mot nya mål. Men misslyckas naturligtvis. Var det inte hands?

Domaren Folket har inte gått kursen. Blåser fel hela tiden. Hur var det med utvisningen av Reinfeldt? Hur blev det med offsiden på Achtung Björklund?

Politik är det möjligas konst, har någon sagt. Varför är den då så omöjlig?
Tyvärr är motståndet kass. Inte ett enda skott på mål! Inte ens en hörna får Monas Gäng.
Lämnar hon walk over, eller?
Nu tar jag min sista biff ur frysen och hoppas på att bidraget kommit före helgen...

12 kommentarer:

  1. Hej
    Klockren politisk analys som alltid!
    Kanske dags för andra i vänster-blocket att gå på offensiven?Maria Wetterstrand på topp och Lars Ohly långt ut på vänsterkanten. I mitten är det trångt men på vänsterkanten finns det stora ytor att spela på.
    i-)

    SvaraRadera
  2. Wetterstranden borde funka. Men Ohly... Han har ingen naturlig vänsterfot. Det har däremot Schyman. Men hon hamnar nog i Bryssel, tyvärr för svensk politik. Uno

    SvaraRadera
  3. Vaknade tyvärr till nyheten om att vi som har pension ska få ännu sämre nästa och nästa coh ännu nästa år!!! Det är ju verkligen nåt att se fram mot yippi!!
    Ha en skön kväll Uno
    kram

    SvaraRadera
  4. Stackars Borg. Nu har Svenskt näringsliv utnämnt honom till tidernas bästa socialdemokratiska finansminister. Så kan det gå om man tillhör Nya Arbetarpartiet.
    i-)

    SvaraRadera
  5. Inge mer biff sen då, efter att du tagit den här sista ur frysen? ;)

    Och du Uno, att du är så stark o vacker beror ju förstås på att du druckit så mycket pilskner i dina dar ;)

    Du tänker väl på att inte ha för korta shorts om du går ensam genom mörka parker.

    Du missade väl inte det här http://blogg.aftonbladet.se/15613/perma/1185930/

    A-Linda

    SvaraRadera
  6. Linda - sista biffen! Sen återstår en himla massa lammfärs och spjäll och kotletter och korvar och infryst starkpilskner blandad med hemgjort Rulles Röda vin och en massa små röda saker som frun säger är bär, och limpor, limpor (varför skulle just jag börja baka?. Äggen är slut och hönorna med. Bara filen står i fil, men jag delar den hela tiden. Nu är jag inne på kylskåpet där en skvätt parmesan slåss med en slatt parmaskinka. Och att skjortesn är så korta beror på ren fattigdom - klippta jeans. Tygresterna har jag gjort tröjor av. Så det så. Uno

    SvaraRadera
  7. Fäbostintan: Visst är det jävligt. Dom har spelat bort pensionen och tar ändå ut alla tänkbara bonusar. Vi är lurade uppöver örona!!! Uno

    SvaraRadera
  8. Hmm, Borg skapar luftslott och inget förstår han när allt går ännu längre ner... Svart är det på botten.

    Trevlig kväll!

    SvaraRadera
  9. Men jävlar, ursäkta, vad bra skrivet detta var !
    Helt suveränt och precis på pricken har du fått till "figurerna". Tackar för det. Tack !
    BS Jag gillar inte att medicinskt ickekunnig personal ska in och rota i saker och sammanhang de inte förstår.
    MVH

    SvaraRadera
  10. Hejhej.
    Hehe. En underbar story med politik/fotboll.
    Jag kallar skolministern Jan 'Caligula' Björklund...med den niosvansade katten ständigt klatschande i luften och repressiva åtgärder mot busungar...

    Jag är också oerhört besviken på Vänsterpartiet. De är i det närmaste osynliga. De sitter, en hög män och kvinnor i övre medelåldern, och diskuterar och diskuterar men kommer ingen vart...
    Precis som i filmen "Borgarklassens diskreta charm", när ingen komer iväg från festen, det är alltid något annat som upptar deras intressen - de själva och deras egna problem. (V) anser att Feminismen ska prioriteras, vilket jag tycker är absurt i nuläget.

    Innan krisen var det också det, då ansåg jag att barn/ungdom - vår framtid, skulle prioriteras. Nu jobben och arbetslösheten i första hand.

    Med en näst intill manisk frenesi betalar regeringen i stället av på statsskulden och skapar låtsasjobb och idiotkurser på AF, när man borde använda dessa pengar till att bygga hus, bygga ut infrastrukturen etc etc som ÄNDÅ ska göras.
    I.st.f alla dessa åtgärdsprogram, där folk får skampengar, så kommer folk få riktig lön, bli köpkraftigare och få hjulen att snurra igen om man skapar nya arbetstillfällen genom det jag skrev nyss här.
    Äh. Det finns så mycket jag skulle kunna skriva om detta men håller samtidigt på med lite andra grejer just nu:

    Försöker rädda min pension, framför allt.Mitt levebröd.
    Är ju ensam med min tonåring som dessutom tar studenten nu i juni och då försvinner hennes u-hållsbidrag och CSN, samt bostadsbidraget, där jag fick en saftig skuld på nästan 17000:-!!!

    Genom FK:s felaktiga svar till mej i februari, att pensionen inte skulle omprövas, den fortsätter som vanligt, sa de, så står jag nu helt utan försörjning. Kan inte ens betala aprilhyran...."Gå till soc", säger de. ALDRIG I LIVET, säger jag. så jag har en del att göra...

    Annars är hela skallen full av blogginlägg med skamgrepp på regeringen.
    ---------------
    Tack för din kommentar hos mej. Har ett svar på den där, men det är inte så mycket att läsa.

    Har lust att försöka ge ut min gamla story "Alliansmaffian/Sveriges sönderfall - en skröna", som jag ju skrev en vecka efter valet 2006.
    Har fått tips om ett nyöppnat förlag...;)om jag ens orkar. Att vara sjuk och samtidigt slåss mot FK är inte kul.

    Ha en bra helg och klappa Smilla från mej./Ciao' från Kao

    SvaraRadera
  11. Hej
    Hoppas att Du, makan o Smilla får en trevlig helg!
    Ser ut att bli kyligt men soligt.
    i-)

    SvaraRadera
  12. Kao - enda trösten är väl att du inte är ensam. I min familj har frugan ett bra jobb och ungarna äro utflugna - nästan. Försäkringskassans viktigaste uppgift verkar vara att undvika alla betalningar till sjuka eller arbetslsa. Att tvinga folk till soc. innebär att flytta över ansvar till kommunerna som får minskade skatteintäkter. I slutändan står vi alla där och tigger utanför Coop Forum som också får slå igen eftersom ingen har råd att köpa mat. De som har råd går till dyrare och finare affärer. Enda fördelen är väl att de rika får lättare att hitta tjästefolk. Bittert sagt från Uno

    SvaraRadera