tisdag 21 april 2009

Med räntan i botten blir humöret på toppen . Nobelpriset i Ekonomi till mig! / Bästa Tänk om

Räntan sänks igen. Bra, nu blir det billigt att låna. Om man har nån inkomst alltså. Eller nåt gammalt hus nånstans som kan vara värt nåt.
Nej, inte skottpengar! Bara pengar att låna på kåken!
Nu väntar jag bara på minusräntan. Det vore det verkliga klippet. Minus 6% skulle få fart på folk. Om man dessutom införde minusbonus i de företag som går dåligt skulle de minsann se till att gå bra igen.

Jag tror att vi måste börja räkna minus som ett plusvärde. Det ger en viss balanas och rättvisa dessutom - pengar från de rika till de fattiga. Dessutom skulle Monas tillbakagång räknas som ett rejält uppsving.
...vassego och ta för sig!
Nu får jag vänta en stund innan det brakar till i Riksbanken och Riksbankschefen Ingves kommer ut och kungör minusräntan.
...jahapp, nu blir det minusprocent, jaha
Där står massor av journalister som alla ropar: Äntligen!
För böfvelen, får jag inte Nobelpris för detta så får ingen pris.
...Kyrkfjärden i Påskallavik.
Jaja, dessa stilla morgnar med lösningar av världens problem är minsann värdefulla. Nu sjunger en liten gärdsmyg därute, och Smilla katt vill in igen. Hon vill alltid dit hon inte är. /Bästa Tänk om

1 kommentar: