fredag 24 april 2009

Fredag ingen fridag / Bästa Tänk om

Medan nyheterna snurrar i radion läser jag GP och väntar. Väntar på vår grabb som kommer hem från Sydamerika i kväll. Han har varit nästan överallt. Machu Picchu, Chile, Amazonas, Patagonien, Argentina, Bolivia, Peru, Colombia, dansat tango och sett en jaguar!
...morr, jaguar i djungeln...
Dessutom har han dykt i Karibiska havet.
Såna är ungarna våra. De gör våra drömmar. Jag ser det som om jag själv var där, fast en generation senare.

Machu Picchu! Dom kunde redan då...
Nu kommer han hem till Tjyvsverige igen. Medan har var borta har Svea Rike blivit en enda spelhall för de rika och ett helsicke för de fattiga. Det är kö till soptunnorna runt Frölunda Torg. Tiggarna sitter i klasar i centrum. Antar att vår resenär känner igen sig från fattiga länder i Sydamerika.

I går var jag på kurs i att söka jobb igen. KGB heter företaget som utbildar mig i att sitta i ring och prata om livet. Ska dit i eftermiddag - lära mig om målsättning fast jag själv brukade föreläsa om just det!!! Det finns jobb, men bara för dem med rätt utbildning och rätt ålder.

Ingen verkar vilja ha en pigg och erfaren gubbe i sina bästa år. De unga och de äldre hamnar utanför. Oavsett utbildning och kompetens vad det verkar.
...kö till papperskorgarena i Aliens Sverige.
Får höra att Inger Davidsson tycker att domare säkert vet vad de gör när de som Norströmmingen, domare i Pirate Bay-målet, säger att de inte är jäviga fast de aktivt jobbar i ett visst syfte. Inger är kristdemokrat och visar därmed sin kristna uppriktighet - det handlar tydligen om att tro! När får en våldtäktsman 30 miljoner i böter?

Nå, även en försvarare är kristdemokrat men han har civikurage - oj, varifrån kom det ordet? Måste smaka litet. Mmmm CIVILKURAGE!!! Undrar just vad det betyder.

Läser i GP att fjortisar snurrat runt i trosor och linne på en fest i stan. Vilka är förebilderna? Hur långt borta är våldtäkten?
...Woff, här dödar mördarhunden igen!
Grova brottslingar är ofta alkisar. Just nu pratas det om värsta mordet nånsin. Om John Hronfallet där några fulla nazister i en äckligt utdragen process mördade en pojke. Akohol mer än nazism var mördaren.

Ändå blir det nog en fin fredag. ANC vinner valet i Sydafrika. Hoppet är att de inte får total majoritet (75%), i så fall kan en kriminell nisse som Jacob Zuma sitta kvar på livstid, förlåtas alla brott och bli en ny Mugabe (det finns tydliga tecken på det..).
..hej hopp, undrar om jag blir nya Mugabe?
Nu gäller städa och fixa. Nu gäller att väkomna en resenär. Nu gäller det lilla livet i min familj. Ett fint liv som innehåller allt. Plus och minus, men allra mest ett stort PLUS!

Undrar om jag inte ska steka några entrecote till grabben - han är säkert sugen på hemmalagad mat efter alla dagar med trangiaök och soppor. Och en god öl därtill! /Bästa Tänk om

2 kommentarer:

  1. Låter lite sorgligt att barnen gör dina drömmar ... hoppas du har kunnat förverkliga några egna också :)

    SvaraRadera
  2. Hej, fixar det. Men alla mina drömmar kan jag inte fixa, kul att ungarna gr det! Uno

    SvaraRadera