onsdag 25 mars 2009

Wanja, taskigt läge / Bästa Tänk om

Wanja sitter i 25 olika styrelser. 25!!! Det borde betyda minst 250 styrelsemöten om året om man betänker ett möte i månaden. Det borde betyda fler möten är arbetsdagar om året. Eller enna? Å andra sidan betyder det säkert klirr i privatkassan... Inte konstigt att hon missar någon information i nån styrelse då och då...

När jag samtidigt gläds åt ALMA-priset till Palestina - Mona Henning är en sann entusiast - blir jag bekymrad över kvinnornas position i samhället som Wanja sänkt med flera meter.

Svårt dilemma, eftersom just barnböcker är viktiga för att lyfta fattiga människor till mer livsvärda nivåer. De som skriver och vurmar för dessa juveler i vår kultur är ju nästan altid kvinnor! Vilken man (utom jag och Larry Lempert) ägnar sin tid åt barnböcker? Jo, det finns bra författare, men bibliotekarier? Men...

...Solen skiner som en galning därute. Lycklig den som har solceller i sin bostad. Det har inte jag, men jag gläds ändå över solens friskgörande strålar. Stackars de kvinnor som tvingas in i burka och annan skit. De får ju ingen sol!!! Bleka men sjuka. So much shitt for nothing!

Wanja var en viktig förebild. Hela landet, hela världen, behöver såna som hon. Nu är också hon skjuten i sank. Deppigt!!!
Vem ska vi nu lita på? Margot Wallström som får en jättepension från EU? Jag visste att hon tänkte pengar när hon tackade nej till sossarnas inviter till partiledarposten. Smart dam. Money talks!!! Tyvärr är hon inte ideologiskt mogen, vilket gäller även många wannabes i den politiska branschen.

Vem ska vi då lita på? Kan det vara nån från gräsrötterna? Vilka gräsrötter då? Senaste tillskottet är Baylan, som tyvärr verkar var ett stolpskott - ledsen, skulle gärna vilja ha en med osvenskt ursprung i kommande regering.
Återstår folkpartiets integrationskvinna, Sabuni. Återstår är väl ordet. Och Bävern förstås. Maud Olofsson mal på, men jag är inte helt säker på att hon vet vad hon mal på om. Inte helt säker på om hon är kvinna ens. Gnager gör hon, tyvärr mest på den välfärd som hennes parti historiskt jobbat fram tillsammans med sossarna.
Ack, vore Wanja som pelikanerna på en lyktstolpe i Australien...
Jaha, solen skiner än. Vädret passar bra för sågning av brädor, bra för losstagning av gamla och ruttna, samt ihopspikande av nytt plank där det gamla gjort sitt. Precis som i politiken. Hoppas mina plankor är kvinnor!!! / Bästa tänk om

7 kommentarer:

  1. Bloggsvar:
    Jag är raka motsatsen. Vill ha sånt fixat direkt.Beror bl a på att jag hjälper andra i släkten o då är det skönt att ha lämnat in den egna först.
    -----------------------------
    Ja nu undrar jag om hon rider ut den här stormen. Hon har ju ett ansvar som styrelseledamot för det hon skriver på.
    i-)

    SvaraRadera
  2. ...Sant, Gunnar. Släkten är viktig. Har en gammal superpigg dam på 82 vårar, men vi hjälper så gott vi kan. Kramar från Uno

    SvaraRadera
  3. Stackars Wanja säger jag!

    Har du sett att Aschberg och Fylking har kommit till Påskallavik nu, på sin vandlrig genom från Ystad till Haparanda.
    http://blogg.aftonbladet.se/29968/perma/1166858/

    Linda

    SvaraRadera
  4. Ja, det var som tusan vad det var likt... utom arten då.
    (Syftar givetvis på pelikanen, inte på damen Wanja)

    SvaraRadera
  5. Barbro - ar en liten skarv, dvärgskarv från Nairobi också. Satt på samma sätt. Fåglarna är överelvarna, inte vi människor. De anpassar sig och lever med oss så länge vi finns, sen hittar de annat att anpassa sig till. Uno

    SvaraRadera
  6. Wanja är förbrukad enligt mig. Är det vi som föder henne?..

    Trevlig kväll.

    SvaraRadera
  7. Känner du till den här Metroblogggaren
    http://www.metrobloggen.se/jsp/public/index.jsp?article=19.2923171

    Hittade honom på Ab-bloggen och länkade mig till hans huvudblogg som är här på Metro.
    Klok kille detta. Kan tänka mig att du gillar det han skriver.
    Krams!
    Linda

    SvaraRadera