torsdag 19 mars 2009

Vårvintervantar väntar / Bästa tänk om

Brr, kyligt idag. Kan det va krisen? Jag som lagt undan vantarna också. Det är viktigt idag, jag ska på arbetssökarmöte! Enda fasta tiden på hela veckan. Nervöst. Annars kör jag enligt modellen: ett program för veckan och ett för varje dag. Sen gör jag grejerna när jag får lust eller just innan deadline - fredag eller varje dags kväll, närmar sig. Puh.
En liten dotter ska till Afrika igen. Videoproduktion i Kenya. Nervöst, tänk om hon gifter sig med en massaj! Det vore kul att ha en svärson som dricker blod och äger tvåhundra kor på stäppen.
För mig räcker det med Heden i Göteborg. Där står den moderna tidens kossor, bilar i långa trånga rader.
På tal om Göteborg läser jag att Ingrid Lomfors, chef på stadsmuséet fått sparken. Hon ville visst ändra i muséets kulturella traditioner. Ajaj, vilka ömma tår hon måste ha trampat på. Och nu vill facket att hon ska gå. Men i Göteborg går man inte, man blir omplacerad. Hur många omplacerade fd chefer som dräller runt i olika förvaltningar tror jag ingen vet. Många blir det, och betalt ska dom ha. Livstidsbonus för den som misslyckas.
Så var det vantarna... Har nån lagt vantarna på dem? Har jag lagt handskarna på hyllan? Naken om händerna känns nästan omoraliskt, vem vet var dom har varit? Litet sexigt med fingret är det nog ändå. Nej, tiden lider och jag med. Bråttom, arbetslivsmötet är viktigt!

6 kommentarer:

  1. Hej
    Idag tänkte jag börja läsa Tuppen är död av Noll. Tack för tipset!
    -
    Har du funderat på hur många kor din dotter är värd?
    i-)

    SvaraRadera
  2. Hoppas mötet ger lite tillbaka. Och det där med korna lät väl bättre än blodet va?..

    Ha det gott!

    SvaraRadera
  3. Usch, du riskerar väl också att bli inmotad i "samhällsnyttig verksamhet" vad det lider. Jobba full tid för 65% av lönen.
    Gubben min är där i augusti och jag någon gång nästa sommar. Fast jag tror att jag ska försöka komma igång med det redan till vintern och göra klart det jobb jag påbörjade på museet under mitt plusjobb. Där har jag möjlighet att åtminstone anpassa min arbetstid till vad jag får ut i "lön".
    Och så funkar det med hundarna... och så är jag efterlängtad. ;o)

    SvaraRadera
  4. Barbro - trodde aldrig att jag skulle bli utan jobb. Men så är det. Man får inte bli sjuk, och man måste vara ung. Kramar

    SvaraRadera
  5. Nej, ingen massai för din dotter...
    och arbete... nu har jag så mycket att jag inte hinner "förändra världen"... bara att arbeta!
    Var finns rättvisan?

    SvaraRadera
  6. Leo - så är det. Vissa jobbar häcken av sig och andra får inte jobba alls. Det fanns en tanke om att dela på jobben, jag tror på den. Om jag kunde chefa litet i din stad kunde min lilla fru städa litet och vila middag här hemma varannan dag. Men så är lifvet icke alls, och i morron just ska den uppfräschade konsthallen återinvigas. Det var på tiden med tanke på husets urusla kondition som tidigare makthavare fullkomligt skitit i. En liten fru gör vad en liten fru ska, och jag är himla stolt över vad hon åstadkommer. Ska vara kvinnor till stordåd, det är min fasta övertygelse. Ta det cool, du behövs också!!! MorronUno

    SvaraRadera