måndag 16 mars 2009

Näst bästa låt vann!!! / Bästa Tänk om

Tidig morgon. Tänkte radera allt jag skrivit på webben. Såg att arbetsgivarna kollar bloggarna, och jag har knappast skrivit snälla saker om regeringen eller systemet. Jag har faktiskt skrivit om girighet redan för två år sen.

Bankerna har jag gisslat. USA har jag kritiserat. Jag har nagelfarit Israel och diverse maktfunktioner - inklusive facket, Migrationsverket och Socialdemokratin.

Slut med det nu. Tänk om arbetsgivarna läser. Jag vill ju ha jobb, och vem anställer en kritisk människa?
Som arbetande var jag alltid lojal. Det knäckte mig, tyvärr. Det var svårt att vara lojal mot båda sidor i en konflikt. Nu tänker jag vara lojal mot allt och alla. Jag håller med gäller. Jag lovar!!!
Fast när det gäller Melodifestivalen (som jag för en gångs skull såg - en liten fru somnade) hålle r jag bara nästan med. Det fanns två låtar som bröt mot streamline och plast. Min favorit var "Snälla, snälla..." etc. Hon kom tvåa. Andrahandsfavoriten var "La Voix" - Rösten. Den vann!!!

Hvarför röstade jag så? Jo, den första var en riktig Janis Joplin-bluesballad. Gillar blues. Spelar själv blues (och sjunger...), har alltid varit stor vän av de förtrycktas i USA musik.

Hon Ugglas (knappast underklass) kunde uttrycka känslor mer än någon annan. Jag gillade reggaesteget hon tog, gillade att hon var fulsnygg, gillade "the total expression" som engelsmännen skulle ha sagt. Sexigt! Ett konstuttryck mitt i smeten av plastig dunkandunka.

Men "Rösten" vann. Skivbolagens plastnissar fick fel. Skitkul. Svenskarna är varken dumma eller omusikaliska. De är bara skitless på plast, skitless på trender, skitless på trendsetters.
Tack folk! Jag tror på oss! Experter är nog bra, men när det gäller smak vill vi bestämma själva.

5 kommentarer:

  1. Jag håller helt med, precis som jag själv resonerar om dessa låtar som stod i särklass.
    Annars var jag själv på Thåström den aktuella kvällen. Där snackar vi Särklass!!

    SvaraRadera
  2. Grattis till Thåström. Det var Bluebird of Hull.. Jo, jag sjöng den ofta som trubadur, men fick aldrig in rätta djuptremolot rösten... Dag Vag var mina favvisar då när det begav sig. Annorlunda. Vi brukar avsiktligt missa melodifestivalen, men lilla frun var för trött för annat än hemmakväll. Ha det enna gött!

    SvaraRadera
  3. Jag såg den inte, för jag är som du säger "skitless på plast, trender och trendsetters".
    Däremot har jag nu sett din nya blogg och den är MYCKET snyggare än den du hade på metro.
    Ska omedelbart redigera min länk!

    Ha det!

    SvaraRadera
  4. Det är något väldigt knas med räkneverket förresten.
    Du kommenterade i min blogg kl 12,04, men i listan till höger står att du gjorde det för 13 timmar sedan.

    Typiskt ilandsproblem? ;o)

    SvaraRadera
  5. Hej
    Vi tycker lika om ettan o tvåan.Och det var skönt att se att folket röstade på dessa två fina bidrag. Verkar som alla är överens om att det behövs nåt nytt.
    Ok då får vi väl hålla oss till tyckande om musi o annan kultur när arbetsgivarna läser bloggarna.Fast Carl Bildt har ju bloggat en massa konstigt i flera år o han fick ju jobb?
    i-)

    SvaraRadera