onsdag 18 mars 2009

Rödhaken sjunger!!! / Bästa Tänk om

Jojomensann, idag sjöng min övervintrade rödhake för första gången i år. Det märks att den är välfödd och inte känner av krisen alls. Bonus för en rödhake är mat och vår. Fan vet om den har gjort sig förtjänst av bonusen, men i vårt företag delar vi ut årlig vinterbonus till alla fåglar.
Mona var på tapeten igår. Och Alfons pappa, han Reinfeldt. Det blev som det brukar. Mona säger rätt saker fel, och Reinfeldt säger fel saker rätt. Fel person med rätt åsikter och rätt person med fel åsikter. Då brukar personen vinna. Så även i går.

Här hemma förbereder vi plankjobb och båtfix. Och en och annan limpa som jag bakar efter numera eget recept. I går åt jag och en liten fru spätta. Jo, hon har ett förflutet som spätta bakpå mina hyrda hojar i Spanien och Grekland.
Spättan fick puttra som den är i vitt vin. Potatisen kokades, blandades med en klick smör och mosades. Broccolin kokades i saltat vatten med olivolja, och serverades rykande varm. Slladen, lök och tomater med vitlök och smulad fetaost därtill. Litet salt, litet peppar och litet citron fulländande skapelsen.
Frisk med fisk! Och smör, jag gillar smör och är inte det minsta tjock (nåja...)
Kallt Göteborgsvatten med en citronskiva i därtill, hundra procent faktiskt. Rackarns gott!!!

Smilla katt gillar solen. Nu vill hon vara ute och mysa. Klättrar i fågelträdet så att skatorna blir förbannade. Bävern Maud skulle kunna gnaga av trädet, men hon gnager på facket i stället. Hörde henne på radio i går. Hur kul var det? Bävern har litet av tandläkarborr i rösten. Man hukar direkt. Knappast sexigt. Inte hennes fel, men deras som röstade på henne. Skyll inte på mej!!!
Å andra sidan, solen skiner och altanen är full av osågad plank. Tur att det ännu finns brädor. I Gaza finns inget byggmaterial alls. / Bästa tänk om

4 kommentarer:

  1. Jag är rätt ensam i solstaden att hålla på LHC också. Inte lätt ha,ha.
    Skulle vi prata fotboll däremot så är hjärtat blåvitt sen tidigt 50-tal.Född o uppväxt i Utby.
    ---------
    Förra vintern så stannade Rödhaken också här.Hos grannen om jag skall vara korrekt.Men i år har den inte synts till.
    Bra analys av Mona o Reinfelt! Hur i#"&/* har hon lyckats tappa den solklara ledning som oppositionen hade? Obegripligt. Ser fram emot nästa val med viss bävan.
    i-)
    i-)

    SvaraRadera
  2. Blåvitt var det ja Gunnar! Och Mona, jag är rädd att hon kommer att avgöra valet, tyvärr blir självmål istället för mål framåt.....

    Ha det gott mannen!

    SvaraRadera
  3. Hej,

    Din blogg är alldeles för ny. Det finns ju inget att recensera här. ;-)

    /Klaus

    SvaraRadera
  4. Klaus,
    Den är flyttad. Först "Tänk om" i AB, finns i Bloggportalen, sen "Nya Tänk om" i Metro. Därifrån flyttade jag hit med "Bästa Tänk om". Samtidigt gjorde jag en glidning från satir och kritik i ämnena Politik - utrikes och inrikes, Natur och Miljö till en lättsammare mer kåserande blogg om allt och inget. Bästa Tänk om har alltså genomgått en stor utveckling, precis som världen i överigt. Tack fär försöket!!! Uno

    SvaraRadera