fredag 20 mars 2009

Mötte döden i morse! / Bästa Tänk om

Jag gick ut i tidiga morgonen, i trätofflor. Skånska, naturligtvis. Planerade ett ställningsbygge i mitt helt nyväckta och kaffetillfredsställda huvud. Mmmm, tänkte jag. Kollade brädorna, höjden till väggen, hmmm. Fåglarna ljöd vilt, det är parningstid i naturen, men så, plötsligt, blev det helt tyst. Bara däcksljudet från bilar på gatan hördes. Vad händer?

Tittade upp. Och där, majestätiskt, kom hon glidande. En jättestor duvhök! 20 meter över mitt huvud. En hona, bara honor blir så stora. Jag tänkte på Smilla Katt, de kan ta katter, hökarna. Spikrak kurs, mot grannskogen, och allt levande hukade. Också jag.


Höken är som konjunkturen. Kommer plötsligt. Normala länder och normala regeringar, och normala ekonomier vet att det händer. Inte första gången i världens historia.

En del, inte vår Aliensregering, dock, har läst Människans rikedomar av Huberman. Boken som lär oss hur kapitalets regimer plötsligt faller. Nu gäller det för oss att bita ihop och lida.

Duvhöken är döden för många djur. Lågkonjunkturen är döden för många människor, och maten för andra. Vem äter?
Vem gamar på de döda ekonomiska lik som lågkonjunkturen lämnar efter sig? Någon är det. Enligt naturens lagar är energin oförstörbar. Den som tappar sin energi, sin kraft och sin förmåga, förlorar den till någon annan. Så skapade Wallenbergarna sin rikedom efter Krügerkraschen.
Jag vet inte annat om ekonomi än att vi ska samla när det går bra för att använda i dåliga tider. Men regeringen har inte samlat. Den har sålt allt av värde i goda tider, och står nu naken. Dvs. vi står nakna. Skatterna skulle sänkas. Livet skulle bli lättare för alla, och alla skulle få jobb.
Blev det så? Jag undrar stillsamt: vem fick pengarna? Jag undrar ödmjukast: för vem sänktes skatterna, sänktes pensionerna, sänktes levnadsstandarden?

Idag ser vi hur kommunerna måste HÖJA skatten för att överleva.
Idag ser vi hur staten har berikat vissa på andras bekostnad - det gäller mellan kommuner och det gäller mellan människor.
Vore det inte bättre att ha samlat under de goda åren för att kunna utjämna eländet nu när lågkonjunkturen är här.



Signalerna var tydliga redan för flera år sen. Många såg dem, men Aliens vann ett val på att helt blunda för verkligheten.
Höken kommer att hitta många råttor att äta. För så är det: när vi människor inte längre kan leva som vi lär blir råttorna många, många, många. Vissa råttor ser precis ut som
människor i slips och kostym. / Bästa Tänk om

6 kommentarer:

  1. Hej
    Rovfåglar är både skrämmande och fascinerande. Alliansen är bara skrämmande.
    Ja hur går det ihop? Sänkningar av den statliga skatten för att stimulera ekonomin. Sen uppmaning till kommunerna att vara sparsamma och ansvarsfulla. Skattehöjningar o uppsägning av folk.
    Om man istället hade behållit staliga skattenivån och gett högre statsbidrag till kommunerna så hade det varit +-0 för medborgnarna.Men med färre uppsägningar i kommunerna.
    i-)

    SvaraRadera
  2. Som sagt.. Så är det. Bra, Gunnar!

    SvaraRadera
  3. Det förstår jag var en mäktig syn, Duvhökens flygtur.
    Även om man får lågkonjunkturen i tankarna. Har vi några duvhökar i politikervärlden? Som kan ta tag i saker och se till att råttbeståndet minskar?

    Kram

    SvaraRadera
  4. Fascinerande med duvhöken, men jag hoppas och tror att de inte är stora nog att ta katter. Örnar kan ta jakthundar ibland, har jag hört, så man ska väl inte vara för säker, men förmodligen är katter inte det första en rovfågel dyker på.

    Beträffande lågkonjukturen så kan jag inte annat än hålla med om vad du säger och jag undrar hur folk kunde vara så blåögda att de frivilligt röstade fram denna nya regering.
    Nu gäller det att snåla och dra in på allt man kan, för några nya jobb lär vi väl inte få. Från och med nu är det "Fas 3" som gäller, jobb för 65%s lön, så det finns ingen ljusning i tunneln att se fram emot.

    SvaraRadera
  5. Den kommer över ditt huvud också. Det gäller att vara stilla och titta, titta länge... Kram

    SvaraRadera
  6. Nja kanske duvhök kan ta högst en liten katt... så Smilla kan vara lugn. Men hos min stora matte var det tvärtom, katten kom hemsläpande på en fullvuxen duvhök. Den hade tråkigt nog omkommit i marskylan. Nu åker hökstackaren på uppstoppning!
    TassKram Wikki

    SvaraRadera