torsdag 5 mars 2009

Vädret är fint idag / Nyaste Tänk om

Man får vara glad för det lilla. Det är jag. Det är inte direktörerna i AP-fonderna. De blir ju inte lika mycket miljonärer som de kunde ha blivit, bara vanliga miljonärer. Jag är glad för det lilla jag. Jag är glad för lön och utvecklingsgarantin. Då kan jag betla nästan hälften av mina skulder, och dessutom köpa två paket knäckebröd i månan. Smal blir jag också. Direktörerna blir smällfeta eller måsta jobba som tusan på tennisbanorna. Mina knäckebröd smakar underbart, medan direktörernas oxfilé måste tryckas ner.
Jag är glad över vädret. Idag var jag ute. Spännande. Var på kurs, lärde mig att vara målmedveten. Jag är redan målmedveten om mitt knäckemål varannan dag.
- Vil du inget mer, då sa dom på kursen.
- Jo, jag vill ha fin natur, svarade jag (då kan jag ju sitta i solen på berget bakom konsum).
- Men nån mer måste du väl vilja, sa dom
- Jo, nog vill jag ha en bil nog, och en motorcykel, fast inte stor, och en rullbräda när det är så dags, sa jag. Att rulla över stupet känns helt rätt! sa jag.
Sen var det inte mer. Åkte hem och skapade en blogg för alla mina känslor. Ut med dem, tänkte jag. Nu sitter jag vid datorn min och skriv. Liver far förbi, liksom i bilder. Där kom Sorgen Borgen med sin hästasvans som snubblade fast sig i bonusarna. Där kom han friherren från Halland, Bildt, eller vad han heter. Där flashade Bävern själv förbi med kjolarna fladdrande och - nä se på fanken - är det inte själva Reinfeldten med gråten i ögonvrån som bligar mot svärmorsögonen? Rena mardrömmen.
Men så är verkligheten. Vädret är fint. Jag gläds åt det lilla, och det stora är jag för liten att begripa. Det var det Nyaste Tänk oms första inlägg i denna blogg. Nästa kommer nästa gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar