fredag 13 mars 2009

13 mars och blötsnö / Bästa tänk om

Smilla Katt blev glad. I fem minuter. Hon kastade snöboll med sig själv. Sen ville hon in till husse och värmen. Hon visste inte att det är städdag idag. Snart nog kommer dammsugare att driva henne till platser i garderober eller uppe på hyllor. Än är det lugnt.

Hör att priset på knark är billigt nu. Men vinet dyrar sig rejält. Begreppet överströmning kan bli aktuellt. Själv har jag en vinsats uppe nånstans. Dags att sätta igång, kanske. Den köptes för fem år sen på Coop Forum, tror jag.

På tal om jäst blir det bak idag. Och fram också naturligtvis, och inte bara lilla fruns väl kända bak, utan brödbak. Surdegen, dvs inte lilla frun, står där på bänken och mognar. Så här ser den ut.














Hörde att om den globala temperaturen höjs två grader ändras allt. Regnskogen försvinner och havsströmmarna ändras. Men regnskogarna försvinner ju ändå! Blir fina möbler på varandor och balkonger. Värre med strömmarna i havet. Ålen simmar vilse, och Norge får ny istid, eller nåt.

Man jag har slutat äta ål. Och jag bor i en jättestor kommun som få statliga bidrag som lilla Bjurholm får betala. Det har Maud Olofsson sett till. Även jag bodde i Robertsfors, vid hafvet, och fiskade harr i Kvarken. Havet där heter så, det tränger sig så att det blir nära till Finland.

Så jag bryr mig inte ens om att det är fredagen den 13:e för andra månaden i rad.
Ute halkar rödhaken på snökvistarna, men koltrasten kvittrar på. Grönfinkarna verkar ha blivit småkåta dessutom.

Hickspetten, heter det så, hackar på. En liten sketen gärdsmyg smyger i buskarna, en småttig typ som mest liknar en mus med vingar.
I varje fall kommer Sorgen Borgen och Reinsväldt att snåla med statens pengar. De ska bara betalas till rika som kan få det svårt att behålla Ferrarin och Mercan samtidigt. Och till de stackars bankerna, förstås.

Själv behöver jag inga pengar, jag har en bra fantasi och behöver bara blunda för att tänka mig känslan av att ha en egen ö i Karibien / Hepp, Bästa tänk om

3 kommentarer:

  1. Snygg sida mannen. Jag brukar också drömma mig bort när jag blir ressugen..

    Trellig helg!

    SvaraRadera
  2. Hej
    Ja det är tur att man har ett rejält förråd med viner.
    Enligt SMHI så har vi vår nu. Jag är inte riktigt överens med dom om det.Men om en vecka är det vårdagjämning i alla fall.
    Hoppas att brödet smakade bra.
    Trevlig helg

    SvaraRadera
  3. Gunnar - jag har också ett litet vinlager, men det har en benägenhet att minska, fa efter helger. Tur att det finns ett systembolag som faktiskt har bra viner, men alltför höga priser.
    SMHI har helt rätt. Det är tamejtusan vår. Lärkan drillade i går, och en kungsörn svepte snyggt förbi på lagomhöjd i lagomjakt på gäss eller kaniner. Läser tyskt nuförtin. Gisa Klönne, "Dolt under isen". Läs den också!

    SvaraRadera