måndag 23 mars 2009

Turister, socialfall och världen / Bästa tänk om

Solen skiner idag. Ibland kan solen kännas som ett hån. Jo, den skiner på alla, en riktig bonus, men när samhällsvädret säger storm och orkan, när känslovädret säger åska och hagel och när människors tillvaroväder säger arktisk kyla, kan solen faktiskt kännas som ett hån. Som att någon, kan det vara Gud, skrattar åt sitt verk.
Fick en kommentar från Pysan. Hon har det inte kul. Läste om socialbidragen som kommer att utarma kommunerna, inte det minsta kul. Läste om barn som saknar hem, mindre roligt kan man ha.
Sångsvanarna landade....
Det behövs något annat. Det behövs framtidstro. Det behövs hela den sammanhållning som är kännetecknet för ett levande samhälle för människor.
Fonderna! Där sitter arbetarnas representanter och ger bort arbetarnas pengar till misslyckade direktörer, våra pensionspengar. Deras pension blir vår död. Det är orsaken till att jag inte är sosse, fast jag borde vara det. Dubbelspelet, att gliiiida som Reinfeldt på sanningen.
Liten fru blötte pannan...
Vanja ser ju snäll ut, har ett snällt namn och representerar samhällets bas, de som tillverkar rikedomarna som vi andra kan leva på. Men hon är dubbel. Baylan, stackaren, kunde inte förklara varför sossar som Malmös Reepalu öst ur arbetarnas samlade pensionspengar till att föda direktörer. Byt jobb, Baylan, du kommer att bränna ut dig, bli sömnlös intill döden om du förtsätter att försvara ett sånt sosseparti.
Spanjorer dansade flamenco
Sen har vi turisterna, däribland jag. Vi vill se, uppleva, möta och leva i andra kulturer. Friskt och bra, öppet och litet farligt. Spännande.
Jag är sån. Vill gärna se och möta vår jord innan jag dör. Jag tror att det är bra för mig och för dem jag möter.

Turistmassai med kramisar..
Var alltså på turistmässan i går. jag och en liten fru gick runt, hälsade på folk, däribland själva landshövdingen med fru. men, men, men. Var fanns kulturen, naturen, det vi innerst vill se?
Syriens monter var häftigast. Dans musik, spontan fest. Kulturen, mao. Just andledningen till ett besök i detta sen länge bortglömda kulturland. Där fanns naturligtvis min favoritresefirma; Bedouin Travel med Houda själv som drivande i montern. Det är Houda som klappar i bilden nedan.
Syrien, sufisterna som snurrar och snurrar...
Vi besökte även Kenya som ställt upp en stackars massai som fotomodell. Han tjänar nog till eller fler kossor, men jag kommer att tänka på turistindianer eller turistsamer i Kautikeino.
Tanzania i montern bredvid ställde upp med en kvinna i stället - det kallar jag smartness, dessutom verkade hon lika tuff som dem jag mött på plats i Tanzania.

Nå - kontrasten mellan Turistmässan med sitt stora besökarantal och den krassa verkligheten både i Sverige och världen blir alltför tydlig, det är bara vissa som har råd. Besökarna hade dessutom hög medelålder, hade nog säkrat sin pension innan dagens eländiga läge. Rosa Bussarna - äventyrsturismens hjärta - hade en helt ny grupp: Plus 50!! Det är där (tyvärr inte hos mig) som pengarna verkar finnas.
Turism är inte bara av godo, den förhindrar ibland lika väl utveckling till att bli blott och bart tiggeri. Men det är en annan blogg en annan gång... / Bästa Tänk om

4 kommentarer:

  1. Lite framtidstro måste vi ha, även om det är mycket som får en att se det mörka, all galenskap mm. Idiotismen kort sagt! Men vi ska plocka ner det också, var så säker...:)

    SvaraRadera
  2. Kuggis - Så är det, allt går över, om än om hundra år. Galenskapen är nog inte evig, utom naturens egen galenskap som vräker sig själv ur tiden när solen exploderar... Eller enna... Kramar

    SvaraRadera
  3. Hej
    Jag har varit på den mässan en gång.Det var trevligt.(skall erkänna att jag blev lite småberusad av alla gratisdrinkar.)
    Ibland kan det vara nyttigt att fundera över vad som finns kvar om hundra år.När det gäller politiken så tror jag två saker kommer att finnas i historieböckerna. Palmemordet och Friggeboden.
    i-)

    SvaraRadera
  4. Hej Uno! Jaså är det här du är nu. Hoppas bara jag förstår mig på hur man gör för att skicka iväg kommentaren. Vi får se.
    Ska försöka lägga in länken också i blogglistan nu.

    Ha det gött!
    Apropå gött; Fläsk, dä ä gött dä ;)

    A-Linda

    SvaraRadera