tisdag 17 mars 2009

Mats Svegfors och bloggarna / Bästa Tänk om

Publicisten Mats Svegfors, radiochef, landshövdning, Svenska Dagbladet mm., har uttalat sig om svenska bloggar.
- Skräp, menar han, ingen kvalitet alls.

Antagligen har han aldrig läst Bästa Tänk om. Antagligen begriper han inte bloggarnas inre dynamik. Antagligen tror han att varje blogg ska vara lika tråkig som Kultursidan på GP.

Det är tur att bloggarna är fria. Helt utan skyddsbälte kan bloggaren kasta sig ut från branten endast buren på sina åsikters vingar. Bara vissa tidningar har bloggredaktioner vilket gör deras bloggar lika meningslösa som vilken annan silad artikel som helst.

Jag kan oförblommerat skrika JAAAA! när underdogen Skellefteå vinner mot Linköping i Hockeyseminfinalen. Jag kan lika ohämmat vråla NEEEEJ! när regeringen ljuger om sin verkliga politik. Jag håller aldrig på overdogs, sen må dom smila och säga exakt vad folk vill höra som Anders Borg om bankerna - begreppet krokodiltårar har fått en ansikte med hästsvans!

Mats Svegfors gjorde regionutredningen. Fler stora regioner, menar han.
- Fler små röster, svarar jag. Politiken nära dig är klart bättre än politiken i Bryssel. Åtminstone mer demokratisk.
Bloggar är bra, Svegfors! De är folkets röst. Osilade. Ostrukturerade. Mångfaldiga. Ibland farliga. När blev Svenska Dagbladet farligt?

Men Sveriges Radio kan vara livsfarligt. Där lever ännu den kritiska journalistiken, den som granskar makten. Nästan bara där, om vi inkluderar SVT. Låt stå! vill jag säga. Lämna Sveriges Radio i fred att granska och kritisera. Nästan sexigt!

Tidningarna har lämnat walk over för länge sen, men makten blir inte mindre värd att granska för det. Bloggarna lever i och av det vacuum som uppstått när andra medier abdikerat från rollen som granskare av makten. Länge leve bloggarna! / Bästa Tänk om

5 kommentarer:

  1. Bloggsvar:Enligt Willy i Bygglov så börjar dansbandsbältet här. Fast å andra sidan har Sundsta musikgymnasium fostrat många bra artister.Så min förvåning kvarstår. Skall bli kul att se om jag får nåt svar.
    ------------------------------
    Det här är väl första o sista gången som Svegfors o Guillou tycker lika?
    Jag tror faktiskt att bloggarna uppfattas som ett hot.Det var ju ex en bloggare som drog igång debatten kring boken Gömda.
    i-)

    SvaraRadera
  2. Gunnar - Sannerligen säger jag dig att Värmland du Sköna borde ha röstat bättre. Jag tror att dom tror att dom röstat på det som går bäst internationellt. Dvs efter en bild av hur det var för tio år sen. Jag tror annorledes om musiken, dvs som du. Och att bloggen kan starta processer behöver vi inte diskutera ens. I vissa länder, t.ex. Egypten, hamnar bloggare i fängelse, medan författare får gå fria fast de säger samma sak. Keep on blogging! Uno

    SvaraRadera
  3. Men, vi är flera på Sveriges Radio som insett att det finns många, många spännande bloggar out here som håller hög kvalitet och berikar vår värld också :-)

    Själv driver jag denna:
    http://www.sr.se/sida/default.aspx?ProgramId=3345

    Hälsningar / Marie-Louise, programledare

    SvaraRadera
  4. Tack Marie-Louise! Du gör mig glad! Faktum är att jag faktiskt gamar på SR, dvs kommenterar mycket av det ni gör på Ekot. Jag gamar också på tidningar och allt som kommer i min väg, och när det inte duger söker jag själv. Det självupplevda - min vardag - får bli själva basen för mina betraktelser. Må väl, ska kolla din blogg!! Uno

    SvaraRadera
  5. "gamar" ?! heter det så? Alltid lär man sig nåt nytt... :-)

    / MLK

    SvaraRadera