lördag 7 mars 2009

Korruption/ Nyaste Tänk om

Corruption sjöng Thomas Mapfumo en gång i Zimbabwe. Med anledning. Nog borde han Sorgen Borg också kunna sjunga om korruption. Fast han kan kanske inte sjunga. Han snackar om girighet i stället. Fast andras girighet, förstås. Själv är han vitare än vit. Kan inte sjunga svartas sånger. Förstår inte att Afrikas problem börjar här. Bonus är inte korruption, verkar han tycka. Inte heller att bröder och vänner får alla jobb som de inte är kvalificerade för.

Han Odellen säljer sitt företag till sig själv, dvs ett statligt bolag. Sen ska han väl sälja det bolaget till Frankrike eller så. Jaja, dom ser om de sina. Inget fel i det. Men jag vill inte hjälpa hans redan rika polare med mina pengar. Där ligger problemet.



Inte tusan är folk i AP-fonderna privata. De ska ju sköta min och dina pengar! Ändå tillåter Sorgen Borgen att de får extra betalt, fyra månadslöner (miljoner vill säga) för att gå med rekordförlust! Korruption, säger jag från mitt lilla billiga köksbord. Ingen förvåning att folk jobbar svart, vem fan vill betala till direktörerna bakvägen. Snacka om svarta pengar! Vem kan anklaga Afrika för att smörja sig när de själva har gjort det så länge själva, när vi faktiskt rövat Afrika på sin rikedom och fortsätter att göra det i Sudan eller Nigeria. Volvochefer som smörjer Irakiska tjänstemän och politiker, eller JAS-försäljning till Sydafrika och Östeuropa spär på skiten.

Och här går snickaren på sin fria lördag och spikar svart, vem är boven?



Nu har vi satt tjuven att styra landet, dessutom. Där blommar vänskapskorruptionen. Mina vänner blir ministrar, tänker de. Sossarna var inte mycket bättre. Jag är själv korrumperad, måste jag erkänna. Jag köper hos mina vänner hellre än på ICA. Och kör mitt gamla bilskrälle till några jag känner, inte till VW´s verkstad. En gång gick jag till en vårdscentral där en kompis jobbade. Se gick jag inte dit mer, det var en privat vårdcentral som köptes av en kvinna som inget kunde varken om vård eller ekonomi. Men låga bud kunde hon lägga. Så låga att även friska blev sjuka. Men det är en helt annan historia.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar