söndag 10 maj 2009

Himlaspeglar / Bästa Tänk om


Vädret var fint i morse. Ännu inget regn synligt. På himlen for sommarmolnen fram i väldig fart.

I skogen fanns himlaspeglarna. Vattenpussar och små kärr med fågelsång - svarthätta, grönsångare, gransångare, flugsnappare sjöng så det stod härliga till.

Mellan sälgens snår glimtade det. Gröna skott växer sig starka och tänker inte det minsta på krisen. De är sig själva nog.

En trädstamhar lagt sig till evig vila i det våta. Snart finns den inte alls, men där den en gång stod växer nya unga träd, kanske barnbarnen.

Ännu en glimt av både vinter och sommar. Grå torra ståndare och rester från förra årets växtlighet och med fötterna i vatten gror starren och det nya gräset fort nu.

Oj, där dök ju jag upp! Hur gick det till? Antagligen för att jag ville kolla hur man tar bilder på sig själv. Gick ju hyfsat. Måste nog klippa mustaschen, den verkar växa lika fort som gräset, fast färgen känns annorlunda. Kan det vara krisen? Vår och sommar på er! / Bästa Tänk om

6 kommentarer:

  1. Jösses Uno vad du skräms, när jag kom till den sista bilden i dagens bildspel tjöt jag till så Emil vaknade, och att väcka honom är inte det lättaste man kan ge sig på ska du veta.

    Men fan Uno, vad glad man blir av att njuta av en bild på en man i sina bästa år! :)

    Mer av mogna män till kvinnorna som förtjänar dem.

    Jo, nu måste jag sansa mig lite, blev så exalterad så jag vet inte vad...

    Till havs Uno, till havs!

    SvaraRadera
  2. Till Haffs!!! Till Havets njutbara vågor och vindens vinande i riggen! Må väl! Uno i Rutan

    SvaraRadera
  3. Fina bilder...
    Leo Beata

    SvaraRadera
  4. Hej
    Jag önskar att jag kunde mer om fågelsång. Börjar lära mig känna igen utseendet på fler o fler fåglar med hjälp av fågelbok o kunniga vänner. Men även om man kan lyssna på nätet så är jag osäker när jag sen går ut i skogen.
    i-)

    SvaraRadera
  5. Gunnar - fågelsång är knepigt, måste läras på nytt varje år. Skaffa fågelskiva och en bra fågelbok. Erik Rosenbergs gamla bok (1953) är bra i sammanhanget. Beskriver fåglar utifrån ett slags kulturperspektiv. Där finns läten som de låter, t.ex. tjilp tjalp (silt salt) om gransångaren. Eller hur en enkrona singlar ner när grönsångaren sjunger.
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Erik_Rosenberg
    Är adressen till boken, finns ibland på bokhandel och bibliotek. En höjdare bladn fågelböcker. Uno

    SvaraRadera
  6. Hej Uno! :-)
    Så skönt att du skaffat en reklamfri blogg - med mitt långsamma mobila smalband tar det sån tid att ladda både Metro- och AB-bloggar med all deras animerade reklam!

    Hittade hit via länk på Badarens Båtblogg, blev så glad att du fortsätter blogga!
    Och så stilig du är på fotot, en kompetent, klok och kunnig man i sina bästa år! :-)

    Har länkat hit från Hemligheter, givetvis! (Under Länkar via Blogroll. Har en väldig röra bland mina många länkar, ska så småningom försöka strukturera bättre.)

    Ha det riktigt gott, kram!
    Ursula

    SvaraRadera