onsdag 27 maj 2009

Smilla Katt och stormen. Aldrig mera fläsk! - Bilder / Bästa Tänk om

Gunnar Hökmark på radion. Dagen kunde börja bättre. Storm därute, tvätten snurrar sig runt tvättsnöret. Smilla kom in med ett höögt jamande, ville genast ha mat, sen somnade hon i mattes täcke.

Kaffet blev däremot en höjdare. Dagsöppnare! Pressad mörkrost är hundra minst. Zoega är mitt märke, tyvärr är det inte längre svenskt.

Hör att vägverket ska kunna åtalas om vägen är felskyltad. Det var det sämsta på länge, ursäkta Hökmark. När jag tog körkort, (två gånger faktiskt - ett busskort också) fick vi lära oss att föraren är skyldig att anpassa farten efter omständigheterna. Bra tanke. Det är bara den som kör som kan avgöra läget oavsett skyltar.

Värst idag är ändå danskarna. Förlåt igen Hökmark. Det finns inget jäkligare än bönder som kört fast i tanken. "Jag skiter i det" sa en bonde om att hans grisar plågades. Engländarna verkar ha fattat det läge som vi svenskar blundat för.

Då får vi skita i dem. Jag skiter i danska bönder, köper aldrig gris fast de har det bästa grillköttet. Må de gå i snabb konkurs och börja odla bönor i stället. Här sitter vi och surar över kosher och halal medan danskarna plågar sina svin å det jävligaste. En halalslaktad get levde förmodligen trevligare än någon dansk gris.

Å andra sidan passerade vi förra året en "grisresort" på Jylland. Jättefräckt, jord att böka i, små hus att övernatta i , en anläggning av högsta klass. Alla danskar är inte djurplågare.
Alla ministrar vet inte hur man gör heller...

Hemskast är antibiotikamissbruket. Alla grisar får antibiotika för att inte bli sjuka. Den får vi i oss, och därmed skapar vi nya stammar av resistenta bakterier. Det är farligt för oss, våra barn, och allt liv på jorden.

Slutpratat om danskar. De finns, och de har härliga sätt att förhålla sig till naturen och livet. De cyklar mycket, vandrar mycket, uppskattar naturen mycket mer än nån jäkla svensk i Tjottaheiti. Länge leve Danmark, men köp inte Danmarks kött!!! / Bästa Tänk om

4 kommentarer:

  1. Jag älskar Danmark o Danskarna...för det mesta..
    Jag är vegetarian men om jag åt fläsk så skulle jag i vart fall inte köpa danskt.
    i-)

    SvaraRadera
  2. Rätt Gunnar. Vi kör mycket grönsoppor numer, men fisk äter vi. Rätt fisk. I dag blir det enna sill. Läs och må! Uno

    SvaraRadera
  3. Härligt inlägg, som alltid! Ja du, djurhållning är det inte alla som kan...klart grisarna skall trivas och ha perfekt livsutrymme, vi skulle INTE kräva mindre! ;-)
    Du har rätt...hur fasiken kunde jag glömma Dylan i min musiklista? (...jo, "vargen" är trött i huvudet ibland!...nästan lika trött i huvudet som vissa politiker, men bara NÄSTAN! ;-))

    Må gott, hälsa Smilla att även här i Smålands inland blåser det av attan!

    SvaraRadera
  4. Halal/koscherslakt ät tillåtet i Danmark... varför väga det ena djurplågeriet mot det andra... bort med ALLT djurplågeri!

    "föraren är skyldig att anpassa farten efter omständigheterna" det var längesen... idag gäller att inte vara i vägen och mina rättigheter i trafiken. Att inte ta plats eller märkas. En attitydförändring har skett...
    Leo Beata med behörigheterna ABECEDE...

    SvaraRadera