måndag 4 maj 2009

Efter helgerna - och ungdomsarbetslösheten / Bästa Tänk om

Måndag. Deklarationsdagen. Viktigare än första Maj eller midsommar för många. Själv ska deklarera nästan inget alls. En viktig uppgift, så nära ett arbete jag kan komma.
Jag är ju sextitre. Frisk som en nötkärna, men för gammal ändå. Undrar just hur det kan kännas att vara för ung!
..grönare på andra sidan, eller?
Idag är ungdomsarbetslösheten bra över tjugo procent, nästan 24!!! Den var hög även på Perssons tid då det var högkonjunktur.
Konstigt.

Vi gamlingar har svårt att få jobb. Det kan jag förstå. Men inte att unga har problem. Ännu mindre kan jag förstå att många äldre ska jobba till 67 medan de unga utan jobb blir fler.
Ännu ett systemfel!

Det finns ett visst antal jobb. Det finns ett visst antal arbetssökande. Vore det inte bättre att folk fick en vettig pension vid 60 bast så att unga fick komma in? Det idiotiska pensionsavtal som säger att folk ska jobba till dess de dör gör ju att det inte finns jobb över till nästa generation!

..en syren blommar direkt! 1/5 för första gången.
Dessutom skulle folk, de som utgör samhället, må fan så mycket bättre över lag - vilken vinst för samhället!

Vi gamlingar kunde väl finnas kvar som mentorer för de unga. Stödfunktioner som kunde hjälpa alla nybörjare att hamna rätt i arbetslivet.

Nå, efter helgerna, efter Sahlins och Wanjas stolpskott i talarstolarna, efter att båten Lilla Frun hamnat i spat och fått masten på, efter att verklighetens lilla fru fått en efterlängtad ledighet med lilla gubben, dvs jag, stundar en tuff tid för de flesta.
Här ligger Lilla Frun med pinnen fast förankrad.
Småfåglarna har knullat klart snart och måste fixa det för ägg och ungar. Älgar och rådjur har snart sina kalvar, och skogen måste satsa för att överleva såväl huggarlagen och miljögifterna.

Influensan lär ha kommit hit, men i Afrika dör folk i svält och allehanda sjukdomar utan att nån lyfter ett finger. I Malawi - och andra länder - leder alkoholism till spridning av HIV.

Själv har jag ju deklarationen om ingenting, böcker att läsa, jobb att söka och böcker att skriva. Tur att jag är en gammal arbetslös, inte en ung människa som får stoppskylten direkt. Skäms Aliens!

Satsa på kommuner, på landsting, på dem som kan ge jobb och behöver många händer i vården, utbildningen och livet. / Bästa Tänk om

4 kommentarer:

  1. Deklarationen är inne, ungdomen konserverad och livet leker!

    Trevlig kväll mannen!

    SvaraRadera
  2. Tack andre mannen. Tänkte kolla regnet idag, dropparna faller så olika. En föll mig på läppen och andra var bara fallna vatten. Ha det enna. Uno i Ottan

    SvaraRadera
  3. Tänk....Att man hittar bra bloggar överallt!

    :-)

    Max P

    SvaraRadera
  4. Max - javisst. Skynda dig till en sån... Nä, tack menar jag!!!

    SvaraRadera