onsdag 12 oktober 2011

Svantebloggen onsdag

Puh. Ont i tänderna. Mattes träskor är hårdare än beräknat. Husse skrattar. Nu sitter han vid den apparaten igen. Har bytt foder. Nåt som heter Royal Canin. Varför inte ryggbiff? Varför inte små läckra oxfiléer? Typiskt.

Jag är inte ens en kanin. Men jag ser dom ibland. Gräver hål gör dom. Säkert goda att äta också.

Den nya selen är fin. Slipper bli strypt när husse vill gå åt fel håll. Ibland tror jag att husse är maktsugen. Jag vill ha dialog, vill resonera om riktning, vara demokratisk. Men husse är tyrann, en riktig diktator.

Skönt när matte kommer hem, henne kan jag resonera med. Få smulor, få en halv macka, få sitta soffa.

Husse vill inte att jag skäller. Själv pratar han hela tiden. Försöker prata hundspråk, låta barnslig och så.

Nu sätter jag mig vid matskålen, han ska ta mig tusan inte gömma mat för mig. Nu skäller jag.
Så ja, där kom den förbaskade kungliga kaninen ned på ätnivå. Redan halvvägs, mat ska ätas fort, smältas fort, och fyllas på direkt igen.

Här i Skåne säger vi doggar: Mö mad, god mad, och mad i rättan tid, dvs. alltid.

Hur rund får man bli som hundbarn? Som en tunna? Som en kossa? Eller som en välfödd dogg?

Jag är en välfödd dogg, kunde ha varit välföddare om det inte var för husses eviga tjat om att gå ut, om att springa litet, om att leka kurragömma.

Om hundar var politiker skulle de inte fuska med bidrag. Vem har hört talas om skällavdrag? Om woffskatt? Om subventionerade bajspåsar?

Ingen. Vi hundar gillar Volvov! Vi tankar på Shell. Hellre katt än skatt.

En engelsk dam sa häromdan: what a lovely puppy!

Jag skällde tebaks på engelska (doggar där låter som här) woff! Betyder ungefär: inga tanter ska jamsa med mig! Vem vill bli kallad puppy?

Eller det ännu vanligare: Det är ju bara en valp! Kolla Bamse, det är ju bara en valp. Kom hit Buster, lek inte med småvalpar.

Tur att jag har Malte, Sluggo och tiken Bosse!

Jag är nästan vuxen! Jag äter snus! Jag är tuff, mopsar mig mot mopsar. Bara så att ni vet. Nä nu måste jag sova ett tag innan husse kommer med kopplet. Tror han inte att jag kan parken redan? Var finns världen! Dit vill jag. God natt fast på morron!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar