tisdag 18 oktober 2011

En husses makt - rena diktaturen!

Så gick vi ut. Matte satt vid datorn tidigt, jobb sa hon. Ut sa husse.

Gatorna är spännande på morron. Det doftar vilda nätter när man kommer och luktar, gräver, suger åt mig allt gott som nän snäll människa lämnat. Servetter och rester från McDonalds.

Undrar just vem han är, denne skotte som så frikostigt delar med sig av chips och korvabitar.

Kanske skulle jag vara en liten skotte, en sån som bjäffar och är större än han är.
Andra turen blev regnig. Husse hade inte kollat, hade mockajackan på. Dumhusse. Jag har päls och klarar det värsta väder. Nykammad sen i går kväll då jag var ganska smutsig, ren enligt mig, men husse har normer som är obegripliga.

En hund ska lukta allt annat än hund, annars kan vi inte lura mat som kaniner eller rådjur. Har sett kanin, men den rackarn dök i ett hål som jag inte klarade av att gräva ut. Försökte dock, husse var snäll den gången.

Nu kommer doftvärlden. Ni människor fattar inte. Inte husse heller.
Nu är det så att vi doggar tittar med näsan! Ögonen är helt ok på distans, men i närheten ser vi med näsan. Jag jobbar stenhårt längs trottoarer, gator, grönsaksmarken (gräs är min bästa grönsak) och allehanda väggar där nån kan ha kissat.

Kiss är skumt, jag sätter mig, men de stora grabbarna lyfter på benet. Hur ska jag kunna lära mig detta. Lyft ben betyder stor grabb, sitta tjej slår inte högt.

Men jag hittar smågräs där inget gräs finns, skrapar tuggummi ur den tråkigaste gatsten, ser med näsan allt som hänt, och tamejhunnan också det som inte hänt.

Vi är suveräna! Nosdjur.

Husse irriterar mig. Drar bort mig från spyor (färdiglagat), plastpåsar (kan finnas mycket där), fimpar (nä, jag har faktiskt slutat röka), små irriterande påsar med snus (är nog litet nikotinist) och det mesta annat intressant.

Hittade skitiga kalsonger häromdan under stora boken. Fick inte ens tugga. Fanns spännande skit att suga på. Diktatorn husse måste lägga ner, en Golden Retriever är som en dammsugare, fast in RL, real life!

Nu siter husseluringen med sin maskin. Ska ner och hämta tvätten. Jag ligger och lurar, var finns nästa måltid. Sånt är viktigt för en liten (nåja, 21 kilo) retrievervalp. Woff på er, eller morr om det passar bättre!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar