onsdag 25 november 2009

Saab dör, Maud Olofsson grävde graven / Bästa Tänk om

Så var det dags. Bubblan sprack. Trodde aldrig på Koenigsegg som Saabtillverkare. Sportbilar är en helt annat bransch, mindre och mer överskådlig.

Koenigsegg - supersportbilen numero Uno

Men Saab var en jäkla bra bil! Minns 92:an med puttputtmotor och frihjul. Norrlandsbilen nummer ett, tog sig fram överallt. Samma gällde senare modeller, ja ända till dess Opel lade sina fula vantar på konstruktionerna. Med 93:an vann Saab Monte Carlorallyt!!!

Erik Carlsson körde. Kallades Carlsson på taket efter ett antal voltor...

Minns också den gamla motorn från Triumf. V4. Fräckt. Kul läte. Passade perfekt till kombibilen med den innovativa vindavvisaren i bakkanten som höll bakrutan ren.

Nu blir det inga fler innovationer från Saab. De uppfann vardagsturbon. Deras bilar höll sig på vägen till skillnad från Volvo vars körvärde var mycket lågt. Om man undantar Amazonen som faktiskt var en jäkla bra vägbil som ofta tog mig till jobbet i Hörnefors när det begav sig.

Nå, men litet mer aktivitet från Maud hade det säkert funkat ändå. Maud gör inget, det är hennes grej. Låta mycket och göra inget. Få minstrar låter nämligen lika mycket och ofta om inget alls som Maud Olofsson.
Det förklarar allt. Hon åker aldrig bil...

Saab ville hon uppenbarligen bli av med. När hon vill bromsar hon, och hennes bromsar falerar minsann inte. Trollhättan ska dö! Har man varit där kan man begripa det till en del, men bara till en del. Trestad kallas klustret Trollhättan, Vänersborg och Uddevalla. Borde kunna vara en framgångsaga, men har tyvärr blivit motsatsen med undantag för film. Fast även det var då, för några år sen... Åmål ligger på fel sida av Vänern från Stockholm sett.

Och idag läser jag hur Reinfeldt klandrar Koenigsegg. En lam anka hade gjort mer än regeringen för Saab. Kan karlen inte ens skämmas?
"Där ligger USA. Och där ligger Kina. Och mittemellan ligger Saab stilla och dör".

Vad händer nu? Volvo har nog sitt på det torra. De har ju aldrig byggt något innovativt. Bara jamsat med utom vad gäller säkerhet, förstås. Ville inte ens byta till framhjulsdrivet. Varit precis som Ford vars bilar jag undviker i alla lägen. När en Ford kommer nära går jag ut på vägrenen (var finns vägrenarna nuförtiden, vill se dem oftare) och släpper förbi den.
Ja, en vägren! Nu börjar det likna nåt.
Men varifrån kommer alla Toyotas?

Maud myser nu, där sket det sig med Saab tänker hon lyckligt. Visst, skattepengar ska inte ösas ut på döda elefanter, som varven eller Volvo tidigare. Men Saab är nåt annat, en uppfinningsverkstad, en framtidsinnovatör. Utan Saab förvinner en stor del av landets innovativa förmåga!!!

Därför, just därför, vill jag rädda Saab. Med krav på morgondagens bilkoncept - miljövänliga bilar - kan ingen utom möjligen Toyota tävla med Saab. I Saab finns ingenjörerna, tankarna, idéerna. Har aldrig ägt en Saab, ångrar mig nu, för mig har Golfarna och före det gammfolkorna gällt. Inte fel det heller, men.. / Bästa Tänk om

2 kommentarer:

  1. SAAB i mitt hjärta...men jag kör Opel... SAAB:arna blev för tunga, stora och törstiga!
    Leo Beata

    SvaraRadera
  2. Så var det. Saabarna blev fel, men bra. Nu r det slut med det, nu ska Saab i himlen in. Undrar hur en bilhimmel ser ut. Uno

    SvaraRadera