torsdag 5 november 2009

Feghetens triumf - fossilgas i stället för miljö / Bästa Tänk om

Aliens är inte bara främmande, de är fega också. Nu har Sverige sagt ja till att sälja Österhavet till Putins Ryssland (för nån demokrati är det minsann inte). Rysk Fossilgas - kallas falskt naturgas, fast det handlar om ett slags gasmässig olja - ska ledas under Östersjön nära Gotland, på svenskt vatten till behövande och betalande tyskar.

Enda orsaken till att dra gasen i Östersjön är att Ryssland inte kan komma överens med stater på land. Annars är det lika nära att dra den på land där den kan kontrolleras och ledningarna lagas vid behov. Gazprom, Putins eget lilla företag står för det hele, även om Nordstream lockat investerare från annat håll som vill tjäna på affären.
Gazproms kontor.
Carlgren har ingen aning om vad han och regeringen beslutat. Eller har han det och vägt pengarna mer än miljön, igen! Nickedockan har bränt allt förtroende i miljöfrågor.

Det handlar inte bara om det känsliga Österhavet, det handlar också om säkerhetspolitik. Ska vi ha ryska intressen på svensk område? Ska vi ha ryska vakttorn nära Gotland? Om Ryssland varit en demokrati kunde jag ha svalt just den grejen, men morden på Putinkritiker oroar mig. Revanchismen oroar mig.
...Jag ser er. Lärde mig sånt i KGB.
Ryssland är självklart en stormakt, men jag fattar inte varför Putin, diktatorn, tillåts göra sånt vi aldrig skulle låta Sovjetryssland göra. Kan det handla om pengar?...

Jag är skamsen och förbannad som svensk. Aliens regering har gjort så många övertramp på mänskligheten att tidigare regeringar blir bleka i sammanhanget. Hur kan en nisse som Carlgren blir miljöminister? Hur kan Carl Bildt som var delägare och styrelseledamot i Gazprom vara utrikesminister? Dessutom misstänker jag att hans aktier i amerikansk vapenindustri finns kvar och ger mycket i fickan med tanke på krigen i Afghanistan och Irak.
Hej och hå, det knallar på..

Värst blir det för Östersjön själv. Havet balanserar på en tråd. Kan det överleva som hav, eller ska det bli ett illaluktande dike mellan oss och Baltikum? Vad händer med fisken? Vad händer med all skit i bottnarna, alla krigsdumpningar, allt annat giftavfall som lagrats i bottnarna? Det vet ingen.


Men en sak är säker: Andreas Carlgren är den sämste miljöminister sedan titeln introducerades. / Bästa Tänk om

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar