onsdag 17 mars 2010

Ruttna stater - Pakistan

Pakistan är en rutten stat. Sist i serien Ruttna Stater. Det finns fler, men jag koncentrerar mig till de tre som hotar freden allra mest.


Pakistan är ett av Brittiska Imperiets många misstag. Indien fungerar dock. Men inte Pakistan som delades i två delar, ett i väst - Pakistan - och ett i öst en muslimsk del som blev Bangladesh.

Landet har sedan sitt bildande varit våldsamt. Konflikten med Indien, inre slitningar, feldragna gränser, allt har gjort landet till ett kaos av viljor, religioner (varianter av islam) och maktsträvanden.

Idag är landet ett genomgångsland för narkotika (opium, haschisch) till resten av världen. Idag är landet en gömma för terrorister av skilda slag. Idag är landet en kärnvapenmakt utan styre.

Den som vill förstå landet måste läsa skönlitteratur. Salman Rushdie är suverän. Också en italiensk bok av Rapoldi, en journalist, som på svenska kommer att heta "den blå tiggerskan", ger landet ett ansikte.

Korruption är problemet. Pakistan är en av de tre stater som medvetet triggar konflikten i Mellanöstern. USA är motorn, men jag tar ändå inte med USA i denna serie om tre länder. Afghanistans problem kan bara lösas i gränslandet Pakistan.

Den dag Pakistan blir en verklig demokrati kommer freden i Mellanöstern närmare.

4 kommentarer:

  1. Uno, jag läser och lär. Tack för att du delar med dig av din kunskap.

    SvaraRadera
  2. Ja, jag säger ju det.
    Kliver man in här kliver man in på unoversitetet.

    Man kan ju ibland tro att vi har bildat klubben för inbördes beundran.
    Men kalla fakta är - att det bästa jag läser om politik och kultur läser jag på bloggen.
    Här, hos Eva Hudin och några andra favoriter.

    Förbannat lärorikt helt enkelt.
    Jag utbringar ett fyrfaldigt för alla er som orkar bry er!

    Dan

    SvaraRadera
  3. Men det är förbaskat svårt att kommentera här!
    När jag inte tänker mig för och skriver kommentaren och klickar Skicka - får jag fylla i namn och webbadress och klicka Skicka och en gång till (klicka Skicka) och sen får jag fylla i bokstavskombinationen och sen (om jag minns rätt klicka på Skicka!)
    Ska det behöva vara så???
    (Nu ska jag skicka kommentaren - jag tar med mig ett lunchpaket...)
    Dan

    SvaraRadera
  4. Dan, det handlar om att den som kommenterar måste vara smart nog att göra det. Nä, visste inte att det var så svårt. Hudinskan har väl samma blogspot som jag, där måste jag fylla i konstiga ord. Hos dig måste jag logga in på aftonbladet. Hos Kugghjulet måste jag också göra nåt skumt. Skit samma, du är välkommen i alla lägen.

    SvaraRadera