söndag 14 mars 2010

Det är nåt fel på mig - Anna vann

Jag måste ha drabbats av en allvarlig hjärnskada. Har jag blivit helt tokot? Under hela den tid Melodischlagerfestivalen funnits har jag valt något helt annat än juryn alt folket. Fel låt vann kunde jag säga varenda gång och känna mig litet utvald och unik.

Förra året kom en allvarlig varning. Jag tippade "The Voice". Den kom tvåa. Men min låt vann inte och jag blev som vanligt hyfsat nöjd.

Men i år kom katastrofen. Såg inte festivalen, gick på teater i stället. Då slog hon till. Mitt tips Anna med "This is my life" vann. Gamla godbandet "Gasoline" hade en fräck låt med samma namn, men Anna körde Irlandsballadstuket.

Jag älskar Irländsk musik. Har tom varit med i ett band som lirade klassikerna - "Kill Arne´s" hette vi (Killarney är en Irländsk stad).

Vi började spelningarna med "The birth of Arne" och slutade med "The Kill of Arne", egenhändiga låtar. Arne föddes "...in a jar of whisky" och dog som drunknad ".. in a jar of whiskey". Jag lirade bas och skrev eventuella texter. Resten var redan skrivna.

Nå, tillbaka Anna, hon sjunger som en rejäl irländska. Har tremolot, har de små gliidningarna, har den kristallklara rösten som kan få en pub att tystna direkt oavsett hur mycket Guinnes som dragits ner i törstiga strupar.

Jag rös den enda gången jag hörde henne.
...och trodde att jag var ensam om att gilla henne. Hur fel fick jag inte?

Nå, är jag galen, eller har jag helt enkelt blivit ett med folket? Vet inte, är skakad i mina grundvalar. Kanske är jag helt vanlig - skrämmande.

Eller är det tvärtom? Då måste ju alla andra också vara helt vanliga. Då är vi alla helt otroligt vanliga. Nå det tål att tänka på för den som har nåt att tänka med. Har jag det...? / Nästan bästa Tänk om

3 kommentarer:

  1. Ledsen, men du hade rätt även förra året.
    The Voice vann med Malena Ernman...
    http://www.youtube.com/watch?v=swPY8P1VGzM
    I år vann rätt låt. Gillar också Anna och ibland känns det skönt - men ovant - att vara med majoriteten!
    Leo Beata

    SvaraRadera
  2. Uno,jag tror att de flesta är trötta på allt gapande och skuttande och tjoande, det blir bara för mycket. Därför var det en lisa för själen när Anna gick ut på scenen. Så fort jag hörde den, när det nu var, tog jag sången, rösten och tösen till mitt hjärta.

    SvaraRadera
  3. Hon var näst bäst och jättebra!
    Vi röstade på henne också!

    Kan jag få vara med i det där bandet?
    Halva jag är irländare.
    Swedish blood -Irish heart som Morrisey sjunger (ungefär...)
    Dan

    SvaraRadera