fredag 19 mars 2010

Ruttna stater är slut, men regnet öser ner - Smillabilder och skamusik

Så är det. Regnet formligen öser ner. Lilla Frun till Falkenberg med fina bilen. Jag kokar marmelad, gör alltid någon glad.

Smilla Katt vill inte vara ute. Hon är ingen säl, säger hon ilsket. Själv har jag tankat fina bilen, slängt tio kilo tidningar (minst), fyllt på spolarvätska och klappat frun.


Nä, det blev inte fler skurkstater. Inte Nordkorea, inte Iran, inte Colombia, inte Mexiko, inte Kuba och inte ens USA. Kina fanns med i mitt huvud, men inte ens Kina kan tävla med de tre bovar jag målat ut.

Ska man skriva om ruttenhet, ska det vara rejält eländigt. Det ska knappast finnas en väg ut. Somalia har ingen väg ut, men andra afrikanska stater kan faktiskt se ljusning, de kan om de vill och vågar. De kan börja från scratch!!!
Väck mig inte när jag sover på skottefilten...
Nu börjar det koka på spisen. Marmeladen, gjort på gamla apelsiner, citroner, lime och mandariner (alltså inte kinesiska, utan apelsinvarianten) som en liten fru hittade längst in i kylen. Hon är duktig, hon. Bäst av alla enligt mig.

Slut alltså på ruttna stater. Hittade inget ruttnare. Inte ens Tsardömet Ryssland. Eller Moldavien, eller ens Belarus, dvs Vitryssland. Eller Sverige som verkar snövitt i jämförelse med någon av ovan nämnda stater.
Ha, den talgoxen blir god...
Fast nu regnar snön bort. Rejält bort. Det blir vårflod, banne mig.
Jaha, det var allt för idag. Nästan i alla fall. Här ska kokas marmelad och här ska skrivas och här ska handlas till helgen och här ska ska ska... Här ska Skamusik. Listen!!! / Bästa Tänk om

5 kommentarer:

  1. Och regnet det bara öser ner. Nej, inte här. Små pölar, men inte mer. Får gärna regna mer, vill se den vintergröna mattan på uteplatsen, den under snön. Och så tryckte jag ner en massa lökar i höstas, hur är det med dom?
    En av syrrorna gör otroligt god marmelad på fikon, den är bäst.
    Kiiisarna är sura, har inte haft energi över till dom idag. Fidde älskar att hämta musen som jag slänger. Han kan hålla på hur länge som helst. Snacka musarm med mig! Kastar jag den inte när han hämtat den och lagt den vid mina fötter biter han mig, den rackaren.
    Förrresten, var det inte Helmer Bryd som sjöng Norge Norge är ett hm hm land...

    SvaraRadera
  2. Och så var det någon annan som sjöng Jag är så glad att jag är svensk...

    SvaraRadera
  3. Det var Helmer Bryd. I sin fina rock. Vem som sjäng att vara svensk vet jag inte, men låten kan jag. Kan det ha varit hon från Skövde? Birgitta Andersson? Säkert, hon fick ju glädjen att vara med Gula Hundgängen. Uno

    SvaraRadera
  4. Känner du någon knös att solochvåra? Vinthundar är vackra. Salukin är fin, men killen på bilden är en borzoi, min favoritras. Ja, de springer utav bara helsicke och snabba är dom. Det är nackdelen, harar och rådjur lever farligt. Egentligen ska man bara njuta av åsynen och istället skaffa sig en beskedlig golden retriever.

    SvaraRadera
  5. Boa, vi skaffar en golden. Den orkar inte hararna. Men din vintdogge gör det. Borzoi, har aldrig hört talas om den, men ser ut som en vinthund, snabb, huggig och bra på att jaga snabba hjortar eller harar eller allt som kutar fort. Nå, Smilla Katt väntaer ut sina offer, kaster sig sen blixtsnabb över dem. Katternas strategi, undantaget cheetan som är som en snabb dogg. Så kan det va.

    SvaraRadera