onsdag 3 mars 2010

Fiskebäcksmaffian igen/Uppdrag Granskning

Nu börjar Uppdrag Granskning. Om Fiskebäcksmaffian. Se det NU!!! Återkommer efter programmet med kommentarer.
Öring, rovfiskas här hemma med massor av nät....
Nu har jag sett programmet. Tyvärr missar det halva sanningen. Bra ändå, som vanligt.
Havsruda, säljs i svenska affärer
Det värsta är att stora fiskebåtar i Afrika förstör alla möjligheter till lokalfiske.
Papegojfisk, hittad i svensk handel...
Här i Sverige ser vi numera exotiska fskar i VÅRA fiskediskar medan fattiga afrikaner måste äta mat som FN bistår dem med. Fisekvattnen för fattiga töms, svenska fiskare blir miljonärer men de fattiga i Afrika än fattigare.
Haffsaborre, vanlig i svenska fiskdiskar.
Sen har vi mage att knorra över flyktingar från Afrika...

3 kommentarer:

  1. Sådan är kapitalismen...
    Jag förstår inte att vi inte reagerar över allt som händer...att vi orkar knipa så hårt med ögonen, blockera öronen så effektivt och med stor precision vända oss från allt det vi inte vill se...
    Det händer till synes olika saker överallt men grundtemat är detsamma... mer åt den som redan har!
    Leo Beata

    SvaraRadera
  2. Det är svårt att vara fiskkonsument tycker jag. Man vill ju både vara klimatsmart och inte uppmuntra rovfisket genom att köpa sånt.
    Jag får kanske sätta mig med ett metspö nere vi Klarälven.Om några månader kommer Slommen (nors)
    trevlig helg!

    SvaraRadera
  3. ...vidrigt rovfiske och vi vet alla konsekvenserna som kommer. En tanke som slog mig, varför inte låta EU:s militära flotta träna på att fånga in dessa fiskepirater innan de ger sig på piraterna vid Afrikas horn? ;-)

    Må gott Uno!

    SvaraRadera