måndag 8 mars 2010

Kvinnodagen idag!!! / Bästa tänk om

Det finns en stor svenskdagstidning som inte fattat att det är kvinnodag idag. GP, heter den. Göteborgs stooora dagstidning. Stor men allt tommare. Vi har tvingats prenumerera på SVD också. Vi vill ju veta nåt!
Kvinna med självkänsla, viktigt för världen.

GP´s framsida är tom på kvinnor. Svenskan trummar fram: Kvinnodagen! Bara det. Hjörne som äger GP verkar inte gilla kvinnor, inte heller hans redaktion. Småsnuttar finns om kultur och kvinnor med egna företag, inte mer.

Trodde aldrig att jag skulle föredra en moderattidning, men det gör jag. GP har vi bara för annonser och lokalnyheter. Resten är mer smäck än Expressen eller Aftonbladet. Den senare har dessutom en liten men naggande god kultursida.
Kvinna med självkänsla, viktigt för världen. (Hanna från Arlöv, eller?)
Det är kvinnodag. den dag jag byggde vår första säng i vår nya relation. En dag för firande av kvinnlighet men också jämställdhet. Vi är minst lika mycket värda, kvinnor något mer än män.

Överallt på jorden firas kvinnor denna dag. Lika viktig som någon julafton. Cynikerna menar att alla dagar borde vara kvinnodagar. Det menar jag också i och för sig, men så länge kvinnor här hemma och överallt förtrycks av sketna män krävs fokus, en manifestationsdag, något som - om bara för en dag - lyfter upp vår vanligaste diskriminering: den mot kvinnor!
Gammal kvinna i machosamhället...

Män i grupp kan var för jävliga. Det kan gälla kommunstyrelsen eller grabbarna på golvet i verkstaden. Machoköret, de små maktstrategierna, den stora tystnaden inför en energisk och initiativrik kvinna, den stora rädslan för att släppa dem är är bättre än sig själva in på banan.

Jag är man. Har alltid arbetat med duktigare kvinnor än jag. Lever själv med en kvinna som skulle kunna leda landet, no problems.
Ändå får kvinnor alltid underordnade roller. Diskriminering!!!

Vi män får skärpa oss. Det räcker inte med en knippe rosor en sån här dag, det krävs en total omvändning. Har vi män hjärnor, känslor och ärlighet att våga det? Jag vågar, vågar ni?
/ Bästa Tänk om

6 kommentarer:

  1. Uno, svar på din fråga är ABSOLUT. Har du någon plan? Själv är jag medtagen av en förfärlig förkylning som inte vill ge sig och det känns som jag är tom i huvudet.

    SvaraRadera
  2. ...strålande inlägg, igen! ;-)

    SvaraRadera
  3. "Vi är minst lika mycket värda, kvinnor något mer än män."

    Detta kan du väl inte mena... fast det beror lite på vilket perspektiv man har, förstås... Rent överlevnadsmässigt för rasen så är kvinnor viktigast eftersom dom föder barn, men sett ur överbefolkningssynpunkt är många kvinnorna ett problem...

    Utifrån svenska förhållanden kvinnodagen 2010 så är det ju riktiga godsaker du serverar dom som menar att jämställdhet innebär mansförtryck.

    Jämställdhet innebär ju att alla människor ska ha samma värde oavsett kön.

    För övrigt håller jag med dig!

    Leo Beata

    SvaraRadera
  4. Leo - då får jag väl stå för det. Kvinnor är generellt något bättre än män. Uno

    SvaraRadera
  5. ...och behandlas generellt något sämre.

    SvaraRadera
  6. instämmer med en annan läsare;
    strålande!
    /nea

    SvaraRadera