fredag 25 december 2009

Julbilder från Göteborg / Bästa Tänk om

Det väger nu. Ska jag återupprätta min första blogg? Tror det. I nya varma sockor och med minnet av gårdagens alla sillar i kroppen sitter jag och grunnar.

Jo det ska bli bilder. Sixten, den lille rackaren, hade en present till Smilla Katt. En matskål med kattgodis! Blev han populär, eller?

Efter en utmärkt glögg (GP-glöggen) tog den sedvanliga grönkålssoppan vid. Mums. Ägghalva! Mums igen.

Maten då. I hela tre (ja, fyra egentligen) dagar hade jag och en liten fru laddat upp. Gjort helt egna sillar. Gjort köttibulla, julskinka, två sorters gravad lax, revbensspjäll, olika grönsaksblandingar och diverse såser.

Och bröd - långjästa - samt ett stort antal kakor och bakverk. Julosten tronade röd och grann...

Köket blev den värsta buffé. Rummet som normalt känns hyfsat stort krympte när tretton glada släktingar tågade in. Stolar? Gafflar? Skedar? Allt åkte ut och in.

Men det funkade. Tomten kom just som jag var ute och köpte snus. Typiskt. Aldrig får jag träffa den skummisen, undrar om han inte har en liten affär med lilla frun... Hmm.

Men dagarna i öket har satt sig i gubbens rygg. Efter några Ipren kan han gå igen. Så var det aldrig förr...

Barnen har fått med sig sillar, skinka, sallader och annat hem. Sista barnet gick just, läkarstuderierna ger inte mycket ledig tid för den ambitiöse.

Vad jag undrar över är detta: Hur kommer det sig att vi varje jul lagar allt fler rätter? Fast vi lovar att nästa jul ska vi antingen åka bort eller satsa mindre energi!!! Julklapparna var färre och inte så dyra som förr. Därtill är vi nödda och tvungna, men maten?


Jag vill gärna undvika jul i fortsättningen. Man kan ha släktmöten ändå. Köpte ett Faktum av en hemlös. Gav litet i olika bössor. Jesus har fötts och dött. En ovanlig människa som säkert finns idag också, men vi ser honom inte. Han är ju fattig, och såna ser vi inte. Vi ser Obama, vi ser Reinfeldt, vi ser Kungen.

Vad har Kungen gjort? Han har fötts till kung, inget mer. En snäll man, vad det verkar, men helt lam, precis som ett reklammärke.

För var Sverige Volvo, Saab, Skog och malm, Ett rejält folk med rejäla nypor. Kinserna har köpt hela kittet. Wallenberg gillar wallenbergare bättre, och ingen riktigt rik kör väl en Volvo?

Nå, tomten kom och gick. Efter sig lämnade hans en stor säck med papper och kartonger. Nu gäller det att hitta en återvinningstation som kan ta hand om alla förpackningarna... God Jul! / Bästa Tänk om

8 kommentarer:

  1. Det funkar med vegetarisk julmat - vegetarisk dopp i grytan, grönkålssallad, rödkål, risgrynsgröt, vörtbröd, rödbetssallad, brysselkål, senap, potatisgratäng... och julmust.
    Och tomten kom - som vanligt - bara till dom yngsta... och det hysteriska "stöket" som vi förväntas delta i, går också att hoppa över... det blir jul ändå med övermätt mage...
    God fortsättning...
    Leo Beata

    SvaraRadera
  2. Tack, Leo. Idag lever jag på hullet från i går. Det finns nästan för en hal dag till kvar. Må väl!

    SvaraRadera
  3. Ha en riktigt fin fortsättning,
    Kram Lallis

    SvaraRadera
  4. Lallis - Samma från mig!!! Nu letar vi någonstans att åka skidor över nyår - dvs längdskidor. Uno

    SvaraRadera
  5. Tjenare Tomten ...det ser ut som ni haft en bra jul och mat i långa banor håller med om att man säjer varje jul att nästa gång ska vi INTE ha så mycket mat men det är svårt att få stopp men gott är det och kul med all förberedelsen tycker jag ...ha det bra och nu är det promenixar som gäller runt Skärhamn flera varav dessutom ...ha det gott Kram från Monica

    SvaraRadera
  6. Jul på dig, Monica. Här promenerades det rejält i går, var det halt eller? Men havet besågs och en rejäl dubbeltrast satt och skramlade i en buske. Uno

    SvaraRadera
  7. Ett bra 2010 till dig...
    Leo Beata

    SvaraRadera
  8. Jag var på SKTF:s julbord före jul och åt så jag nästan dog. Tyckte ändå att jag inte tog så mycket av varje.
    Därefter lovade jag mig själv att aldrig äta mat.
    Löftet är dock redan brutet...
    God fortsättning!
    Blogga på!

    SvaraRadera