söndag 20 december 2009

Sverige är Saabägare / Bästa Tänk om

Så är det. Miljarder och åter miljarder har investerats i Saab - och i Volvo. Vägar till Trollhättan, tåg som planerats, Saabfabrik i Malmö, växellådefabrik i Götebort - powertrain kallas den.

Ska tillägga alla pengar som gått till nedläggningar sedan 1990 blir det minst en rejäl Saab-fabrik.

Att sälja Saab till GM var ren idioti och ren girighet av Wallenbergarna (vem annars?). Ägare blev en amerikansk dinosaurie som inte fattade nåt om teknik, om förfinade motorer, om att ligga först med framtidens bil.

Senaste bilen är en eldriven 9-3 som går 25 mil på en uppladdning.

Jag lider med de arbetslösa med internationellt duktiga Saabarbetare som förlorar sina jobb, men jag lider också med att Sverige missat änne en chans att ligga i spets när det gäller miljöteknik.

Vi har redan missat vindkraftverken till Danmark. Vi hade chansen att producera miljöbilar, men gjorde om Saab till Opel i stället. Ett litet märke måste vara unikt för att ha nån chans. Opel är en bättre Opel än Saab.

Nå, sitta och sura är inte bra. Bättre är att samla de resurser som finns och visa världen att Saab kan, precis som de gjorde när ursaaben skapades. En bra början kan vara att skaffa Saab om du ska köra bil i Skåne. Den gamla 93:an passade bra i alla snö, dessutom var den helt slät undertill, gled över drivorna / Bästa Tänk om

2 kommentarer:

  1. Kloka ord om SAAB...undrar hur mycket en nedläggning kostar totalt, väger man in de kostnader samhället får ta lär det bli mycket dyrt!Undrar om någon räknat på totalkostnaden...isåfall, hur stor är den.
    SAAB kan överleva och skulle kunna bli en teknisk spjutspets mot miljövänliga alternativ...det är synd att Maud inte tänker...tänk om hon haft lite vettiga visioner och inte enbart fokuserat på det "vi gör ingenting" fokus hon bär?

    Må gott! ;-)

    SvaraRadera
  2. Hej Uno!
    Håller med dig, Saab borde ha nischats till en riktigt bra miljöbil i mellanstorlek. Har själv haft 2 Saabar, och särskilt den allra första, jag tror den måste ha hetat Saab 95 för det var modell herrgårdsvagn, var suverän i snö, och kunde sluka nästan hur mycket packning som helst! Jag körde runt i hela Storbritannien med den, jag älskade den och var gråtfärdig när jag till slut måste köra den till skroten pga för mycket rost.
    Volvo kan kineserna ha - men Saab skulle förblivit svensk, och utvecklats till en miljöbils-stolthet, det är nog mitt enda uttryck för nationalism!
    Och vad hände med alla löften om utveckling av alternativa energikällor, då inför kärnkraftsomröstningen? Inte många kronor satsades på det, när den manipulerade omröstningen var klar!

    God fortsättning på Julen, käre Uno, och Ett Gott Nytt År till dig och Lilla Frun!

    SvaraRadera