måndag 14 december 2009

Lars Lerins bilder kommenterar världen i Värmland - i Borås

Jag såg Lars Lerins bilder på Tjörns Akvarellmuseum för några år sen också, men i Borås såg jag de ultimata akvarellerna.
...kolla skatorna!!!!
Lars Lerin är människa som du och jag. Men har har en magiskt pensel och blick för det vi annars aldrig kan se.
...fokus, ljuset leder ögat..
Målar människors villkor, naturens villkor, livet i ljus och mörker, detaljerat på ett märkligt oprecist sätt.
Detalj av vardag...
Kontraster, fokus, allt som gör att betraktaren med ögon och hjärna målar sina egna bilder vid betraktandet.
se stammen, men se också tågfönstret.
hemma...
En kamrat till mig, en "riktig" konstnär, fnös över akvarellerna, vattenfärgerna. Han kom inte ens till vernissagen fast han är boråsare.
...kanske har jag tankat just här, kanske...
Själv irriteras jag av sånt översitteri som frodas i alla miljöer, inte minst i den akademiska och snobbistiskt självpåtagna bristen på generositet.
Detalj...
Lerin låter mig fylla tomrummen med egen livserfarenhet, och gör det suveränt.
Detalj av målning...
Borås Konstmuseum visar vägen. Ännu en utställning som berör. Människor kom från när och fjärran. Ända från Öland kände jag igen ett ansikte.
I två hela timmar signerade Lars bok efter bok efter bok efter bok - på värmländska! Boken: En liten konstnär...
Mer än tusen människor på en vernissage i Borås säger mycket. Mer än tvåhundra ville ha sin bok av Lars signerad.

Björkar...
Nu sitter jag i morronmörkret och försöker ordna tankarna.
Vem kan bo här? Detalj...
Efter en svart natt där bara katternas revirbråk stört den djupa tystnaden känner jag mig stärkt, full med nytt om än inte pånyttfödd.
...shitt!!! What happens?
Klimatkonferensens impotens stör mig. De är ju yngre än jag!
Har de inga bibliotek, de som styr?
Carlgrens nuna ger mig the creeps, hans tomma ord är som örfilar i miljösjälen. Men det är en helt annat blogg en helt annan dag/ Bästa Tänk om

8 kommentarer:

  1. ...tror din kamrat är lite fel ute, detta ÄR riktig konst och fruktansvärt bra sådan, ljuset, kontrasterna, kompositionerna...allt avslöjar en mästare! Lars Lerin är ett geni tiden aldrig glömmer!
    ...se bara bilden överst, den med skatorna...det är inte bara en bild av svensk vinter, den ÄR vintern! (Ord jag kan överföra till nästan alla hans bitar!) ;-)

    Må gott Uno och ha inga förväntningar vad det gäller klimatkonferensen! ;-(

    SvaraRadera
  2. Vargaluring - Lerin är stor konst. Om människor! Han visar villkoren, och jag ser människor i miljöerna. Suveränt. Vad gäller miljökonferensen är det en stor bluff, Carlgren förlöjligar sig mer än han själv begriper - att vara politiker betyder inte att vara intelligent! Uno

    SvaraRadera
  3. "Själv irriteras jag av sånt översitteri som frodas i alla miljöer, inte minst i den akademiska och snobbistiskt självpåtagna bristen på generositet."

    Om det vore på annat sätt skulle världen se annorlunda ut...
    Leo Beata

    SvaraRadera
  4. Lerin är en nationalmålare. Varken mer eller mindre. Vår tids Anders Zorn eller Bruno Liljefors. Extra kul är tekniken med avarell. Men har har fina grafiska blad också, kompis med Hans Wigert, en annan av mina favoriter. Nå, avundsjukan är utbredd, ville bara få fram hur olika man kan se på konst. Uno

    SvaraRadera
  5. Hej igen, jag skrev en kommentar på din biblioteksblogg. Du har flera intressanta bloggar! :-)

    Jag tycker Lars Lerin är en mycket konstnärlig och otroligt duktig ILLUSTRATÖR. Jag jämför honom med de bästa konsthantverkarna. Han är utmärkt inte bara i en svensk utan även i en internationell måttstock. En av de absolut bästa. Men precis som Karl Larsson så kommer han att hamna på pepparkaksburkarna så småningom. Som den där suveräna amerikanen på 30-talet. Minns inte namnet i brådskan, Mailer tror jag?!
    Jag förstår din vän, som inte ser Lerin som konstnär, det gör inte jag heller, för konsten har en annan dimension, att ställa de stora frågorna. Det finns mycket i gränslandet mellan konst och konsthantverk, men det finns skillnader, definitivt.

    Precis som i musiken. Det finns mycket bra musik, och det inom olika genrer. Och det är väl som det ska vara?

    SvaraRadera
  6. Leo - håller inte med. Illustratör är något annat. Lerin jobbar med tomrummen, det som betraktaren själv måste läsa in. Så arbetar ingen illustratör. Men, som sagt, smaken... Nä. Lerin kommer varken att glömmas eller återinnas på pepparkaksburkar. En ny och bättre Hans Wigert om du frågar mig. Tyvärr är popularitet ingen bra grej för en sann konstnär, han kan ha blivit missförstådd.. Uno

    SvaraRadera
  7. Hej så här på kvällen!
    Ursäkta mig, det blev inget namn med i min förra kommentar, men jag är inte Leo, jag är Me.

    Jag tror att du nog ändå har rätt om Lerin, han är nog på ett annat plan än Karl Larsson. Jag var nog lite pessimistisk om honom.
    Själv har jag en bok med bilder från arktis, jättefin.
    Många säger ju att Lerin "målar med sitt eget blod"...
    /Me

    SvaraRadera
  8. OK, me, det var fel av mig att tro dig vara någon annan. En seriösare konstnär än Lerin får man leta efter, länge. Utställningen är underbar, se den om du kan. Uno

    SvaraRadera