måndag 7 december 2009

Skammens triumf / Bästa Tänk om

Aliens (regeringen alltså) blir alltmer främmande för oss människor. Den visste redan för ett år sen hur den nya sjukförsäkringslagen skulle slå. Det är ett mycket medvetet slag mot alla svaga. Målet är att kunna sänka skatter för de rika genom att inte låta fattiga överleva.
Hoppas ingen ger mig sparken...
När Husmasken Persson nu skyller på Försäkringskassan glömmer hon att de är tjänstemän. De får ett tydligt direktiv som ge genomför. Nu blir 17 00o svenskar utan försörjning efter 1 januari under flera månader. Cancersjuka, långtidssjuka, inte sällan kvinnar, hamnar vid papperskorgarna för att samla burkar och plastflaskor (de är lyckligtvis lätta att bära).

Husmasken Persson är kristen. Men Jesus verkar hon inte ha något kläm på. "Allt vad I viljen att människan ska göra er, ska I också göra dem", sa Jesus. Gäller inte partigängare i Kristdemokraterna. Absolut inte Husmasken Persson. Hon gör allt för att få vara med och regera. Köper moderaternas människosyn rakt av: "Den som inte gör rätt för sig ska heller inte äta!"
Gud är god, men inte jag....
Gud vrider sig i sin himmel. Om han är den Gud som Kyrkan påstår alltså. Han är kanske själv fixerad vid guldet, vid vinningen, vid den privata succén som gör vissa så jävla rika och andra så jävla fattiga.

Själv tror jag att Gud är en konstruktion. Funnes han inte vore vi tvungna att uppfinna honom.
Därför är jag litet funderande över den omänsklighet med vilken Husmasken och regeringen genomför författigandet av de allra svagaste. Det är ren diskriminering. En sjuk är mindre värd, vill hon säga. En sjuk som inte blir frisk genast kan kastas på soptippen! Dö!
...alla djur är lika, men vissa är mer lika än andra...(Orwell)
Jag har själv svårt att fatta det omänskliga i lagen. Jag har jobbat i Afrika, och vet att där finns ett alternativt skyddsnät i familj och släkt. Här finns det inte alls, utom hos de kloka invandrare som begriper bättre än att förlita sig på en taskig regering. Här finns bara sjukpenning eller avgrunden.

Men människan är väl människa fast hon är sjuk, eller? För det gudlösa partiet KD förväntar jag mig en viss eftertanke. Inte av Moderaterna. Inte av Centern. Inte av Folkpartiet med Achtung i spetsen, men just från KD. De borde väl ha läst Bibeln? Jesus var nog ingen gud, men hans ord styr hela mitt handlande ändå. En god man var han i fel tid. / Bästa Tänk om

2 kommentarer:

  1. Det finns fler bibelcitat som dom borde känna till
    "Det ni gör mot mina minsta bröder har ni gjort mot mig", men dom tolkar det kanske bokstavligt och tycker att dom bröderna dog ju för 2000 år sen... eller?

    Visst måste väl exempelvis en cancersjuk kvinna vara en "minsta broder" år 2009...
    Hur kan dom "kristna" bete sig så... eller använder man bara religionen och tron när det direkt gynnar en själv?
    Leo Beata

    SvaraRadera
  2. Leo: Visst har du rätt. Å andra sidan tänker jag på: "Låten barnen komma till mig". Eller "dessa de sista skola varda de första". Tankarna flyger. Eller "giv kejsaren vad honom tillkommer", eller "förvalta ditt pund". Jaja, inte lätt att tolka en man som var en gud eller hur det nu var eller är. Fiskarena i skärgården har i Jesus tagit sig rätten att "förvalta sitt pund" och utrota hela bestånd av fisk, tom i Västafrika. Så kan det gå. Uno

    SvaraRadera