måndag 12 september 2011

När Svante sover

...har jag tid. Inte mycket, men nog för att klämma in en blogg. Åkte Borås i helgen. Fantastisk liten stad där kulturen blivit en hävstång för näringsliv, människor och hela kommunen.

Skulpturstaden Borås är nu även stan med nyrenoverat kulturhus. Många långa mil blev det medan radion pumpade på om ten/eleven.

Vi bytte till Dylanesque med Bryan Ferry på stereon, jäkla bra skiva, lät den gå varv efter varv medan söndagsbilisterna slöade sig i kurvorna.

Jodå, huset var på väg att bli klart, teater, konstmuseum, bibliotek och allt annat i ett enda hus med kyrkan som granne. Kultur i dialog, om man vill.

Svante var med. Sextio mil i bil för en valp! Tufft, men inte för Svante, han klarade det perfekt. Spydde en gång i början, men sen var det ok. Man ska inte mata valpen innan färden är läxan.

I Derome finns en automatmack. Där stannade vi, gick över järnvägen och hittade den perfekta hundraststigen. Konstiga små svampar växte, vit hattmurkla, första gången i mitt liv jag sett en sån.

Tillbaka efter godaste laxlunchen hos vänner i Borås hade Svante samlat kraft. Kvällen blev busig. Medan TV sprutade bilder av flygplan som kolliderade med skyskrapor for Svante som en tok och bet i fötter, händer, stolsben och annat. Han gjorde det så bra att han somnade redan vid elvatiden.
Det gjorde vi också.

Men vi vaknade tidigt, när Svante vaknar. Då är det bråttom. Kissa genast. Vi missade med en halv minut. Ny strategi krävs, i morron ska vi fixa det bättre. Tror vi. Svante lär fort, men vi måste lära minst lika fort.

Nu undrar jag vilka fyra människor som anhållits av SÄPO i Göteborg. Vi har ju blivit en del av kampen mot terror, krigar i Afghanistan av nån dunkel anledning. Borde vi inte göra. Ingen svensk har nåt otalt med ett avlägset litet bergsland i Asien.

Samtidigt konstatear jag att sjukförsäkringen har slutat gälla för vanligt folk. Var rik så blir du frisk, heter konceptet. Jag är inte rik, men frisk än så länge, men hur länge?

Skitsamhälle som skiljer människa från människa efter en enda karaktär - storleken på plånboken. Nu slutar jag, snart vaknar Svante och då gäller parken. Men först, beställa tid för valpspruta numero två. Må väl, kanske kommer ny bästa i morron, eller nån gång...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar