måndag 21 september 2009

Bluffmakarna - Anders Borg och konsten att segla / Bästa Tänk om

Vi har inga pengar, sa Anders Borg i våras. Och sänkte skatten. Pengarna räcker inte, sa Aliens vid maktövertagandet. Och sänkte skatterna för de rika.

Pengarna räcker inte säger arbetslösa och sjukskrivna. Men de får ingen sänkt skatt för det.

Nu säger Anders Borg att pengarna faktiskt räcker. Att staten blivit rikare under tiden. Det är momsen, det är företags- och vinstskatter. Nu räcker pengarna, men inte till dem som inte jobbar.

Kommunerna är den stora fällan för samhällsekonomin. När jobben tar slut blir det mindre intäkter för kommunerna och de måste avskeda folk. Dvs avskeda dem som skulle jobba med alla som är eller blir arbetslösa.

När färre betalar mindre skatt blir det hårt för landstingen och regionerna. Sjukvården är i fara, fast inte de privata vårdinrättningarna naturligtvis fast de också betalas med skattepengar. Den heliga vinsten ska dras till ett fåtal men de allt fattigare får betala. Snacka om snedvriden marknad.

Den stora bluffen är arbetslinjen. Det är ingen arbetslinje. Det är en linje där fattiga ska tvingas ta jobb som inte finns. Nöden är uppfinningarnas moder, verkar regeringen tänka.

Jag ser det varje dag. Uppfinningarna. En heter kriminalitet - vad gör en fattig utan jobb, jo man kan alltid råna nån, stjäla i affären, göra inbrott och sälja till hälarna eller lägga ut grejorna på blocket, sälja knark, bli biltjuv eller börja med trafficing.

En annan heter burkar och flaskor. Varje dag ser jag människor runt papperskorgar och återvinningsstationer med svarta sopsäckar. Varje gång jag handlar ser jag dem i snabbköpet där de blockerar återvinningsautomaterna för att få ut sitt lilla kvitto som de sen kan handla mat för.

En tredje heter bluffakturor. Hur många såna betalas in till anonyma bankkonton varje sommar när ovana vikarier ovetande betalar in från kommuner och företag för reklam i kataloger som inte finns.


Nu vill Sorgen Borgen satsa på de fattiga genom att göra dem fattigare. Tvinga ut dem i en obefintlig arbetsmarknad. Tvinga dem att flytta till de få jobb som finns från familjer och barn.

Själv är jag lyckligt lottad. Våra barn är utflugna. Jag kan flytta. Men jag vill inte mista en liten fru som jag har åkt så långt för att leva med.

I lördags såg vi en säl. Lilla Frun satt vid rodret medan jag skötte skotningen i vår IF-båt. Vi drog snabbt ifrån en Maxi 77, och jag tittade akterut då jag fick se vad jag trodde var en boj till ett nät.

- Såg du bojen? frågade jag.
- Vilken boj? svarade hon.
- Den där, sa jag och pekade.
Det var en stor boj, alldeles mörkbrun, som huvudet på en hund. En säl med andra ord. Vi tittade så att vi lovade upp i vind och seglen började fladdra. Sen försvann huvudet, vi insåg läget och föll av, och jakten på 77-an fortsatte.

Sorgen Borgen har gjort just det. Lovat för mycket. Tagit en för snäv kryss. I stället borde han falla av, låta skattevinden fylla seglen, se att skattevinden faktiskt finns, och kunde tas tillvara bättre för att få fart på skutan.

Varför inte sätta Genufocken, dvs pumpa in massor av pengar på utbildning och utveckling, kanske testa litet halvvind med trygghet för de fattiga och hopp för de arbetslösa. Anställa i kommunerna dör folk kunde göra nytta för alla och inge det hopp som samhället idag helt saknar.

Arbetslinjen är en hård kryss mot ett okänt mål. Seglen fladdrar och farten sänks. Sorgen Borgen verkar tro att vinden vänder så småningom. Han har kanske rätt, men under tiden hinner farten sakta och målet missas.

Lär dig segla, Anders "Sorgen" Borg! Utnyttja vind och våg, strömmar och möjligheter. Lås dig inte vid en omöjlig kryss där du riskerar att gå helt överstag mot helt fel mål!!! / Bästa Tänk om

7 kommentarer:

  1. Alla politiker ljuger, dom säger det som bäst gynnar dom egna intressena...
    Problemet är att vi tro på dom och köper deras lögner och skitprat!
    Och så ett bloggsvar angående Anna Anka:
    Nu vet du... det blir TV 3 klockan 21 ikväll - eller inspelning - för nu ska hon och dom andra damerna njutas live... hittills har jag bara fått andrahandsversioner...
    Jag tror dessutom att hon har nå´t viktigt att tillföra... Nollor är ibland ohyggligt viktiga, oberoende av på vilken sida kommatecknet dom står...
    TV 3 klockan 21 ikväll, Uno!
    Leo Beata

    SvaraRadera
  2. OK, Leo. Jag är inte så intresserad av Hollywoodfruar, men är definitivt intresserad av att "Dianas" skapare, Paul, lever och har hälsan. En av ungdomens favoritlåtar som jag sjungit själv massor av gånger. Ska kolla. Tack, Uno

    SvaraRadera
  3. Enormt bra skrivit Uno!
    Skicka Borg på seglarskola! Vi har en bra en här i Stenungsund... han kanske skulle lyckas med en jolle. Eller vad tror du? :-)

    För ett tag sedan höjde politikerna sina pensioner. Några dagar senare talade de om att sänka våra pensioner.
    Ett tydligt exempel på hur de resonerar. Eller gör de det? Resonerar?
    Det verkar inte så.

    Ha en fin kväll.

    ps. Hollywoodfruarna verkar leva i en helt annan värld än andra vanliga dödliga. Jag tycker att det är helt ok att njuta av sina framgånger och den svenska avundsjukan är en ful sak, men de verkar lite... "blondinaktiga".
    En av dem tycker att det ser snyggare ut om en man kör bilen...
    Jaja... de har väl sina problem att brottas med.

    SvaraRadera
  4. Jaru, Marina. Jag brukar inte titta på 3:an alls, orkar inte reklamen. Annars har jag en gång nästan seglat in i din seglarskola på väg från Hakefjorden, just före bron. Det var ett ståhej med alla småttingarna i sina optimister. Men vi kom helskinnade igenom. Uno i Ottan

    SvaraRadera
  5. Hej
    Bra Uno På dom bara!
    Att låna till skattesänkningar tyckar jag inte är "ansvarsfull politik" som vår käre finansminister brukar säga.
    Trevlig helg!
    i-)

    SvaraRadera
  6. Klappa Smilla från mej och det ska vara så där gosigt kli under hakspetsen, också?!
    TassKram Wikki

    SvaraRadera