fredag 4 september 2009

Kantareller eller? / Bästa Tänk om

Medan landet bävar för den väntande fattigdomsexplosionen plockar jag svamp. Jag tränar. Det vill till att ligga i skogen i tid, snusa upp matnyttigheter, testa rötter och löv, svampar och barr.
När bröderna och systrarna Reinfeldt och Borg, Billströmmingen och Husmasken Persson, Sabuni och Achtung Björklund gjort sitt blir det fattigt för oss små. Då gäller naturens skafferi.

Därför är miljön intressantare än på länge. Man kan meta mört. Man kan tjyvfiska kräftor. Man kan bygga små trevliga kojor av alla bortslängda förpackningar. Allt är möjligt i den liberala världsordningen.

Jag plockar just nu svamp. Inte så konstigt, det är ju höst, mer höst än på länge känns det som. Hela sommaren har faktiskt varit litet höst. Vi brukade åka söderut nån vecka för att få litet sol, inte så denna sommar. I stället blev det Skåne (fint) och Öland (fint). Nästan utomlands fast mer som hemma ändå.

Dialekterna är kul att lyssna till. Skånskan och Öländskan är helt olika men ändå... Begrep nog Öländskan bäst. Framför allt den indonesiska dam som sålde nykokta kroppkakor i sin butik.

Nå, nu ska svampen rensas, huset städas, jobbcoachen träffas och arbete sökas. Kantar eller? / Bästa Tänk om

5 kommentarer:

  1. Hej

    Ja nog är det svampväder i värmland i år. Hela naturen är som en stor våt tvättsvamp.
    Det är kul med dialekter tycker jag. Och visst har vi lärt oss att förstå skånskan...för det mesta i alla fall.
    Bra att du har koll på politiken.Vi går mot ett spännande val nästa år.
    Och nu har jag Reinfelt fått totalt storhetsvansinne. Han skall bli en statsman av Tage Erlanders mått. Suck!

    Trevlig helg!
    i-)

    SvaraRadera
  2. Så ere Uno, livet är en strid.

    SvaraRadera
  3. ... och inatt drömde jag om att nå´n snott mitt bankomatkort och tagit ut alla mina öronmärkta besparingar - för mig stoooora pengar...
    ...men i jobbet utsätter jag mig för stora risker att få "grisen" så det kanske löser sig!

    Allt detts skriver jag på klingande vacker västgötska... dä syns la?
    Leo Beata

    SvaraRadera
  4. Leo - enna!!! kram, håll hårt i kortet!!! Uno

    SvaraRadera
  5. ja ä född ölänsk fast ja ä int bra på å praat de. Men ... kroppkaak gilla jag fotfarann .
    - intressant att se en blogg me politiska tankar, där du verkligen speglar samhället i dina tankar....
    /ingridcarlsson.motala

    SvaraRadera