måndag 14 september 2009

Löjligt - om livet och politiken / Bästa Tänk om

Livet är inte det minsta löjligt, men politiken är det. Undrar just om det finns något löjligare än Aliens, dvs regeringen. Först skulle dom riva allt, sen ger dom tillbaka hälften, sen ska dom riva ännu mer men ger tillbaka hälften TILL PRIVATPERSONER. Inte vilka som helst...

Ein Kampf för de redan rika!!!
Jag tänker på sjukhusen som går back, och på privata vårdcentra som går med jättevinst. Jag tänker på läkare som är anställda på länssjukhus på heltid men vänstar som stafettläkare. Jag tänker på alla skattesänkningar för rika som gör att vi måste dra ner på välfärden.

Löjligt, skrattretande, som om allt går ändå på nåt sätt. Vilket vet Aliens inte, sånt löser marknaden, samma marknad som just krisat och satt alla i en ännu värre knipa. Men nån har tjänat miljarder på det också.
"Vinst är inte fel", säger Mona. Nån måste väl tjäna på skolan eller? När får jag se "Spånkorgen Mona" som ett platt paket på IKEA?

Mao, måste allt vara som på film. Jag vill tro att allt är på låtsas, att jag ska vakna en dag till en verklig värld. Men det blir bara värre. Vad gör vi? Hur gör vi? Det måste finnas någon som är seriös nog att begripa att livet är allvar. Att barnen är allvar. Att ungarna som bränner bilar är allvar.

Vi hade en hyfsat bra stat, en som brydde sig och ville alla väl - må vara att de ville vissa mer väl. Men det fanns, och den fungerade, och det vill det goda samhället.

Vill Mona det? Vill Reinfeldt det? Mona, ja kanske, men Reinfeldt som virat in sig i en kappa av välfärd men menar motsatsen vill det inte. Vad vill du? / Bästa Tänk om

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar