tisdag 22 mars 2011

Kärnkraft blues - Uno 1980

E dur naturligtvis, de e ju en blues. Sjöngs för folkmassor på Borås torg mars 1980.

Det var en litet kärnkraftverk E A
som puttrade på som bäst E H7
producerade el utur uran E Cissm
men var less och ville ha fest ...var less och ville ha fest A H7 E

Det sade d till aggregat nummer två
där de stod i sin långa radda
- ska vi inte lattja du och jag ändå,
jag känner mig så väldans laddad....känner mig så väldans laddad

Kraftverken släppte virvlande loss
till en enda strålande tromb
det tog slut när barnet föddes förstås.
det exploderade som som en bomb....exploderade som en bomb

Moralen i visan, i den mån den finns
är enkel och lätt av förstå:
Är ett kraftverk man och ett annat kvinns,
så låt dom aldrig bli två... dom är farliga nog ändå

Jaha, så blev det applåder, men inte fan blev det stopp för kärnkraften. Det slår mig att just Japan fått mer än sin del av atomskit.

2 kommentarer:

  1. När får vi höra den på YouTube?

    SvaraRadera
  2. Kärnkraften är framtiden! Det är synd att det tagit oss i Sverige 50 år att åter inse det. Det fanns en gång när vi låg i framkant. Tyvärr har dumma och trångsinta människor med hjälp av pressen och den dumma massan förstört kärnkraftens rykte. Var nu inte en av dem som åter förstör våra chanser till billig och ren energi!
    Faktum är att både solen och jorden redan drivs av kärnenergi (solen fussion) och i Tellus kärna sker samma reaktioner som i våra kärnkraftverk (fission)!

    SvaraRadera