tisdag 6 december 2011

Livet med en pinne...

Pinnar är jag. Fast jag är ingen pinne. Jag tar pinnar, letar pinnar, tuggar pinnar, tar hem pinnar till hemmatugget.

Pinnar kan vara allt avlångt och bärbart. Ibland grenar från träden, ibland självuppgrävda rötter. En pinne är en pinne. En hund är en hund. De hör liksom samman, fast jag begriper inte hur. Mina tänder vet.

Mina tänder kräver pinnar. De vill gnaga, ibland tror jag att jag är en kanin, vad det nu är. Det luktar kanin i parken.

I lilla huset vid havet luktar det också kanin. Och några andra lukter som matte säger är mullvadar och kossor. Träffade kossor i helgen. Stora. Farliga. De har horn! Som om hade de tänderna på skallen!

Men vi har saker gemensamma, vi tuggar gräs! Näst pinnar är gräs och dess fina rötter en höjdare. Som jag tuggar gräsmatta, som jag sliter upp gräsen mellan stadens gatstenar, som jag njuter av att ha en rejäl tova i munnen. Som glass, fast glass är godare.

Snart ska jag ut på landet igen. Där finns roliga jättemjuka pinnar som heter tång. Kan äta mycket sånt. Tugga svälja kasta runt ruskorna, fånga och tugga igen. Men bäst är ändå pinnar.

På landet har husse färdiga pinnar. Han tar in dem och lägger i en korg. Jag tar dem smidigt, tuggar glatt till dess husse undrar var veden tagit vägen. Sen tänder han eld! Livsfarligt.

Vet han inte nåt? Mina pinnar ju där och brinner. Varmt, javisst, men är det inte slöseri på fina pinnar att låta dem brinna upp? Det kliar i tänderna när jag tänker på det.

Jag tänkte omväxla idag. Tog fina saker som matte lämnat. Läderstövlar. Tuggvänliga, mjuka, Ecco heter dom. Sen kom husse och sabbade hela jobbet. Då tog jag husses fina mössa, som en socka fast på huvet. Tuggade och tuggade, sen kom husse och tog sin mössa från mig. Stöld av tuggmaterial, tycker jag.

Jag skällde litet bara för att skälla. Gick därefter ut i köket och skällde på maten, gick in i lillrummet och åt ett monsterablad, drog litet trådar ur fina ryamattan, surade litet så att husse lär sig hur jag tänker.

Snodde sen blixtsnabbt mattes strumbyxor (goda) och försökte smita ut med dem till hallen, gick inte alls. Nu har jag skrivit klart för idag.

Nu ska jag sova, sen ska jag kissa igen, sen ska jag springa litet och leta fina pinnar att ta hem till min samling (om nu inte husse tänker sig att bränna upp dem igen..).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar