onsdag 8 december 2010

Prata

Hej igen. Idag blir det en prata. Konstig dikt häromdan, vem skrev den? Jo, jag, var väl litet konstig just då. Är ofta sån, liksom skum i tanken, skumögd inuti. Så kan det vara, hoppas jag inte skummar mig totalt.
Lilla frun brukar säga att jag är en idiot, det kan hon ha rätt i.

Det är inte så lätt att vara dum. Man måste tänka till. Hur dum kan man vara utan att bli intagen för total idioti. Lagom antar jag. Lagom dum för att gå på gatan. Gå fel är okej, men helt fel är ju helt fel. Knacka på i fel hus är så dumt att så dum får man inte bli.

Kan vara ful också. Dum och ful är ingen bra kombination. Snygga kan vara hur dumma som helst. Är man dessutom kung finns inga gränser. Dum kung är ändå kung. Dum idiot är bara idiot.

Tänker ibland på uteliggare. Många kloka sover ute om nätterna. Hur dumma är de? Kanske är stjärnorna bättre sovkamrater än små fruar? Hur gör de om himlen mulnat sig? Inbillar stjärnor kanske? Inte vet jag, har bara campat frivilligt ibland, och det är himla fint om himlen är fin.

Nå, nu ska jag snart ut med min nyinköpta dramaten. Claes Ohlsson är lösningen på mina problem. Gick tidigare med tunga kassar i varje arm, tungt men muskelbefrämjande. Nu drar jag min mat, rullar över gatsten och asfalt, fina klapperljud när gatan tillåter, tyst som en mus över asfalten.

Väder är det inte idag. Inte det minsta. Varken vind eller sol. Inte ens helmulet, bara väderfritt. Inte en grad, bara noll, typ.

Smilla Katt kollar ute. Snön från grannens tak som jag klagade på igår ligger kvar. Oskottad, ofallen, hotande. Enda hotet denna onsdag. Elementärt, tycker Smilla.
Malmö har blivit kulturkommun, frun åker taxi med härligheten (glasstatyett) i famnen från Danmark. Så är det i Malmö att den som åker gör det via Danmark. Många danskar föredrar Malmö. Många danskar vill inte längre bo i Danmark, det är liksom för fascistiskt där.

I Malmö är var tionde människa sverigedemokrat. Brukar räkna folk, tråkigt som sjutton, men vad ska man göra?
Dags att sluta dagens prata, dags att rigga Claes Ohlssons lilla kärra. Fin, blå, lagom för en gubbe. Må väl, nu blir det dra maten fast i Malmö.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar