torsdag 14 januari 2010

Vintervatten med svanar... Bildblogg / Bästa Tänk om

Det är vinter några dagar till. Sen kommer snön och yran och blåsten tillbaka, och allt blir som på Gudruns tid - det borde vara dags igen.

Men sångsvanarna har inte gett upp. De håller sig kvar så länge vattnet flyter, som i Viskan.

I Göteborg flyger små gång på ett tiotal sångisar runt och letar vatten mitt i smällkylan.

Några enstaka änder bubblar runt, och skrakarna verkar finna fisk även mitt i Borås.

Normalt är det mitt kulturintresse som för mig till den gamla textilstaden där knallen knallat klart, kalsongbaronerna gjort sitt och textilkonsten tagit över, såväl tekniskt som visuellt.
Kultur mitt i Viskan...
Men trots allt fabrikande har även naturen kommit åter. Öring finns i ån, vackra skogar omger stan i höjder och dalar, och små söar ligger som pärlor mitt i alltihop. Litet av Norrland mitt i Södra Sverige.

Folk fryser i Borås med, precis som överallt annars. De normalt eleganta damerna är påpälsade som eskimåer, och uteliggarna dör av i jämn takt.

Som i vilken svensk stad som helst i dessa de yttersta av tider. Men fåglarna lever trots det. Vad kan vi lära? / Bästa Tänk om

9 kommentarer:

  1. Vad kan vi lära?
    Att glömma öppna landskap och satsa på öppet vatten... att hålla sig i rörelse så man inte fryser till... och nå´t mer kanske...
    Leo Beata

    SvaraRadera
  2. Så fina bilder, Uno. Jag ska prova kompisens pjäxor (och skidor) så nog får snön ligga kvar lite till. Men här verkar de flesta längta efter regnblask i blåst, det har varit vitt tillräckligt länge tycker de. Det blir faktiskt inte vår fortare bara för att det regnar och blåser resten av januari och hela februari.

    SvaraRadera
  3. Leo - är det inte din hemstad? Eller i varje fall nära. Fin stad, men bor nog hellre i Götet. Uno

    SvaraRadera
  4. Sköna bilder och en bra fråga: "Vad kan vi lära?" (Vad kan jag lära?)
    ...en fråga att kanske alltid bära med sig! ;-)

    Må gott no! ;-)

    SvaraRadera
  5. Borås har mer fantastiskt, en musikförening "Ny musik"( Contemporary Classic Music), med medlemmar från hela Sverige och konserter med världsnamn inom musiken. På musikaftnarna (antingen på Konstmuseet eller i Caroli kyrka) så spelar SR in många av dessa artister som annars inte hörs i Sverige.
    Björn Nilsson en entusiast och musiker/musiklärare håller dörrarna öppna.
    Vi läste om dem i Dagens Nyheter för 10 år sedan eller så och blev medlemmar.
    9 mils resa till Borås för en musikafton.
    Det är det värt.
    /Me

    SvaraRadera
  6. Kul, det blev en Borsreklam av en blogg som skulle handla om svanar. Så kan det gå. Uno

    SvaraRadera
  7. Ja, du vet, sångsvanar!/Me
    PS. Flög ett gäng över här nyss. Sångsvanar finns många i Muddus.

    SvaraRadera
  8. Var är du? Har du flyttat? Vart?

    Boråsluften fanns i mitt första andetag... Idag delas mitt hjärta av Västergötlands högland... och Göteborg...
    Men HEJA ELFSBORG!!!

    Leo Beata

    SvaraRadera
  9. Hallå Uno...var är du? Är allt okej?
    Man börjar sakna dig?

    Kram från "Vargen"!

    SvaraRadera