onsdag 27 januari 2010

Pneumothorax / Bästa Tänk om

Sant. Jag fick pneumothorax förra lördan under en smidigt skidtur. Lungan ramlade samman utan annan anledning än att det gick hål i den.
Så kan det gå. Visste inte ens att det fanns pneumothorax. Nu blev det luft i lungsäcken, och jag sitter med en sug som ska dra ur lungsäcksluften så att lungan kan fyllas och läka samman.
I tio dar har jag suttit så.
I tio dagar har jag varit bunden vid en slang i väggen och haft tid att studera vårdens vardag inifrån.
Vården är märkligt organiserad. Alla utom läkarna går på schema. Läkarna går som dom vill. Har aldrig fattat varför inte alla kan ha ett vanligt schema. Skiftgång är väl vanlig i de flesta branscher, och borde inte vara någon överraskning ens för läkare.

Vården är minsann också snäll. Fattar inte hur de står ut med sjuka patienter som ringer och och har ont. Men tålamod verkar vara sköterskors och undersköterskors största tillgång. Otroliga är de.

I mitt rum ligger två hjärtan och två lungor. Jag är ena lungan. Den andra är opererad för en elak fläck. Just nu fick ett hjärta gå hem och blev ersatt med en ny lunga med fläck.

Maten är god. Tråkig. Kvällen då jag fick sitta på akuten hade vi planerat för lammkotletter, potatisgratäng och en god sallad. Blev intet av den måltiden. Men maten är god fast litet tråkig.

Nu skriver jag inte mer. Det är dags för piller igen. Sen blir det macka vid åttatiden. Något att se fram emot. Tror jag ska slå till med ost och skinka på mellanmörkt bröd. Må väl, håll i lungan! / Bästa Tänk om

9 kommentarer:

  1. Så kan det bli...KRYA PÅ DIG!
    Leo Beata

    SvaraRadera
  2. ...krya på dig! ;-)

    Mvh "Vargen"

    SvaraRadera
  3. Tänkte att du kanske rest bort till främmande land, kanske till Afrika. Me så var det alltså inte. Den där diagnosen var ny för mig också.
    Ja, Uno, läkarnas "komma och gå" lite som det behagar är ett problem inom vården. Jag tror att de med tiden tvingas inse att även dom måste schemaläggas för att det ska bli effektivt och bra för såväl patienter som övrig personal. Många läkare gillar att ta ledigt på fredagseftermiddagarna, kul för dom. Det är bara det att övriga personalgrupper inte är lediga...

    SvaraRadera
  4. Krya på dig, glömde jag att säga, men nu gör jag det: KRYA PÅ DIG!

    SvaraRadera
  5. Du kan ju inte ligga där och käka macka när det snart är dax för sjösättning. Vi ska för bövölen ut på blöjan den blå och feska!

    Krya på dig.

    SvaraRadera
  6. Boa - så rätt, men det finns jävligt bra läkare också!!! Och överig personal är små hjältar, sånt ser man från sin stilla bädd. Uno

    SvaraRadera
  7. Badare: Hemma nu. Permis. Filar krokar på fiskedragen, och planerar sjösättning. Kan man fixa isjakt av en IF-båt tror du? Uno

    SvaraRadera
  8. Filar krokar är särskilt kul att höra, sen att du fått permis gör ju inte saken sämre precis! :)

    Klart som f-n att det går att göra en isjakt av en IF, allt går vet du väl, det omöjliga tar bara lite längre tid.

    Ha ré

    SvaraRadera
  9. Badaren: Tackar tackar. Lägger ut krokar för det mesta, men missar liksom mothugget. Snart ska jag testa lungan genom att kolla folmfestivalen, som tur är sitter man mest och bara glor... Uno

    SvaraRadera