tisdag 14 september 2010

Tänk om

Tänk om Alliansen vinner valet! För mig är det en mardröm. Jag vaknade senast denna natt av drömmen.

Å andra sidan lever många andra i värden i just den mardrömmen. Många har inte haft den kontroll av kapitalets rovgirighet som vi i Sverige. Men snart förlorar vi den. Grunden är lagd under de fyra år som gick sen förra valet.

Då trodde jag - och många med mig - att Aliens diktatur skulle bli en parentes. En sorglig sån, men ändå något övergående.


Nu vete fan.

De gick ut hårt, Aliens! Snabbt försvann skyddnäten för de svaga. Jag minns min gamla barnmamma, Iris, som sa: Jag var med när borgarna styrde, och dit vill jag aldrig mer. Det var i början av 60-talet och hon menade sossarnas samarbete med Bondeförbundet, numer Centern.

Nu håller jag med henne helt.

Jag minns ord som solidaritet, jämlikhet, välfärd. Jag minns de fattiga på femtitalet. Kompisar som luktade illa, med smutsiga kläder, som kom till skolan utan matlåda och fick resterna ur mina.


Jag minns att min ensamstående mor fick skit från granntanterna. Jag minns de rika som levde i egna revir och sociala små grupper dit vi vanliga inte hade tillträde. På 50-talet var det så.

Sen fick plötsigt alla finnas, räknas med, lyssnas till. Nä, sossarna var inte fulländade, inte alls, men de var en buffert mellan kapital och arbetare, en viktig buffert som gav andrum och litet plats för oss icke rika att synas, säga sin mening och räknas med.

Nu räknas vi också med, men på ett helt annat sätt. Som ickemänniskor, som ickejobbande, som tärande.
Hur tärande ska vi inte komma att bli under följande fyra år?

Tänker på musikgruppen Nynningen. På de fria grupperna som vågade - och fick - utmana systemet. Tänker på att allt nu blir Opera, blir fin dans, professionell konst, KVALITET (vem ska avgöra det?) till ett pris som bara de redan rika kan betala.
Tänker på alla dem - kanske oss - som lämnas utanför.

Ett samhälle är för alla! Annars är det inget samhälle. Rösta rätt!!!

1 kommentar:

  1. Ja, jag håller med. De var inte perfekta men de gjorde ändå så mycket gott mot hur det hade varit. För min del var det ju vuxenutbildningen som öppnade dörrar då min familj hade det kämpigt ekonomiskt och jag började jobba direkt efter nian. Den ska monteras ner.

    Rösta rätt. Rösta rött!

    SvaraRadera