måndag 16 januari 2012

Hundar tvingas dra vikter - Svantes tankar...

Husse läste i tidningen om hundar som tvingas tävla i att dra vikter. Värst var en schäferluring som kunde dra 1500 kilo. Som värsta traktor. Kunde dra en hel bil.

Jag gillar bilar, men då får den dra mig i skuffen först. Hoppar alltid in när bilen är framme, bäst att försäkra sig om plats innan husse och matte hunnit fylla skuffen med lådor och hyllor och allehanda skräp som inte heller duger som mat.

Nä, ska jag dra så är det husse. Han är aldrig med när jag siktar nån liten dogg, kanske en tik hoppas jag, men fattar inte varför. Jag drar, men husse väger nog minst 1800 kilo. Tränar i hemlighet, varje drag är en träning inför den dag när jag äntligen kan dra husse som en trasa flera hundra meter rakt fram till hunden jag siktat in.


Sen biter jag pinnar. Är nog parkbäst på det. I går hittade jag en fyra meter lång stock. Visst hundan kunde jag dra den! Några meter, men ändå. Sen la jag mig i rätt vinkel, bort från husse med kopplet, gnagde, gnagde, gnagde, svalde och gnagde. Sen blev husse less, sa hit, nu går vi!

Inte hundan gick jag. Han fick välta mig bakåt med kopplet. Vänta du, husse, snart är det jag som välter dig!

Mötte två duktiga hundar. Golden som jag. Som vi busade! De var äldre, för att luras la jag mig på rygg - en stund. Sen anföll jag med båda framtassarna, högg med vassaste av tänder, fast snällt förstås.
Fick ge mig, två duktiga golden klarar alltid en duktig valp, men jag lär mig.


Idag gick vi förstrundan kring gatorna. Hittade ingen annan hund, men hittade roliga meddelanden i doftform, tuggummin, trevliga matbitar, skojiga pinnar som nån annan hund dragit hit, och hälsade på en morgonsur liten dam i medelåldern (fem år, brun) som inte ville bli tillskälld.
Skällde tillbaka! Ingen hyfs! Hon luktade gott, mest i baken. Det gör jag med nu när den lösa magen stillat sig.

Kommer mer Dogs! Folks kan läsa för er. Husse läser allid för mig.

Matte är kul. Fast hon har skadat foten kan jag lura mig till en plats i hennes soffa. Jag liksom kelar med henne, lurar med en pinne eller sockan som jag gillar.
Sen är det klart, vips är jag uppe i hennes soffa. Är man alfahanne så är man. Sen kommer husseidioten och kör ner mig igen. Dumgubbe!
Fast utan honom kommer jag inte ut och får jaga pinnar, busa med doggar eller få min motion.

Fattar inte vad motion betyder, men begriper en bra brottning med en duktig ridgeback. Ha det gott, alla andra doggar. Jag sover just nu, men husse tyder mina drömmar hyfsat, bara hyfsat...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar