fredag 15 oktober 2010

Trender - om vinterdäck och trafik

Så är det snart dags igen. Vinterjulen ska på. Vissa städer vägrar dubbdäck. Ändå räddar dubbdäcken liv. Vi valde dubbdäck fast vi ännu bor i Götet .

Jag vill att en liten fru ska överleva trafiken. Jag vill att hon ska ha bästa chansen att klara en knepig situation på vägen. Hon kör många mil per år, det ska vara säkra mil.

Vi tänker miljö. Mindre än halvlitern per mil. Vi tänker liv, dvs bästa möjliga däck. Vi tänker inte på att stan inte har råd att fixa gatorna, inte på att det kostar med asfalt.

Vi tänker på att barn inte ska köras på, att bästa bromsförmåga i alla lagen ska fungera. Dvs. vi tänker dubbdäck.

Jag kan begripa att den stad som smygskattar bilarna, som skiter i gatuunderhåll, som skiter i kollektivtrafiken, gärna vill ha extra pengar på betalstationer som ingen Göteborgare kan undvika. Men vi godtar inte systemet.

Vi accepterar inte att tvingas använda bil eftersom varken spårvagnar eller bussar duger i vårt vardagspussel.
Vi vill ha bra kollektivtrafik, vill ha fler järnvägar, vill inte tvingas använda bilen varje dag.

Jag har under tre månader testat det kollektiva. Har fått god lästid, läser alltid bok under resorna, men kan inte ta mig till stans köpcentra utan bil!!!

Vinterdäck är bra. Dubbar sparar liv. Så länge kollektivtrafiken inte funkar vägrar vi byta dubbdäcken mot sämre hjul. That´s it! Tänk om!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar